Friday, August 21, 2009

:. Ramadhan Kareem.:

Friday, August 21, 2009 |
Bismillah..

ALhamdulillah, kita berkesempatan lagi bertemu bulan penuh keberkatan, Ramadhan al-Mubarak. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini membawa pengertian dan pengajaran yang lebih mendalam daripada bulan ramadhan yang sebelumnya.

Bersamalah kita berlumba-lumba mengerjakan ibadah semaksimal mungkin dalam bulan penuh rahmat ini demi mendapatkan keampunan dari-Nya.

Jika sebelum ini, perut asyik meragam setiap kali mendengar khabar ingin melakukan puasa sunat isnin dan khamis, tapi pada bulan Ramadhan ini pujuk2lah perut tu agar bertahan jika tidak di isi sehingga masuk waktu magrib bagi menyempurnakan rukun Islam yang ketiga.

Jika sebelum ini, kita membiarkan sahaja mulut, mata, telinga, tangan, kaki, dan seluruh anggota berbuat sesuka hati, tapi dalam bulan penuh kehormatan ini peliharalah ia daripada perkara-perkara yang boleh mencemarkan fitrah kesuciannya.

Jika sebelum ini selepas isyak kita mengisi masa dengan menonton televisyen, tapi dalam bulan penuh rahmat ini, rajin2kanlah diri ke masjid (esp lelaki) untuk menunaikan solat sunat terawih sambil mengeratkan silaturrahim sesama ummah.

Jika di waktu malam kita tidur lapan hingga sembilan jam sehari, tapi untuk bulan penuh ganjaran sisakanlah sejam dua untuk bangun di malam hari menyembah Pencipta, memohon keampunan atas segala dosa dan kekhilafan yang pernah dilakukan sepanjang kita bernafas di bumi Tuhan ini.

Setelah hampir 11 bulan kita menanti ketibaannya dengan penuh harap, kini 'ia' kembali untuk mengajak kita mencari keistimewaannya. Janganlah disia-siakan sebuah penantian itu dengan kealpaan akibat kejahilan kita. Bersyukurlah kerana diberi peluang untuk merasai lagi kemanisan dalam bulan penuh keberkatan ini kerana belum tentu kita bertemunya lagi di tahun akan datang. Manfaatkan sebaiknya!Setahun hanya sekali!Ayuhh!

Selamat bersahur~selamat berpuasa~selamat berbuka puasa~selamat menunaikan solat terawih~Selamat khatam Quran~Selamat Qiamulail~

InsyaALlah,

Semoga ALlah swt memepermudahkan dan melapangkan jiwa yang bersujud kepada-Nya.

Siru 'Ala Barakatillah~



Related Posts



2 kritikan:

Wal said...

pompuan takleh trawih pnoh.
ksian.

haha.

UkhwAh said...

tula kelebihan wanita~
org laki jangan ponteng terawih,
nnt akan di cop sebagai 'wanita'..

p/s: kak atul sj xbg chance syawal jd org last~lalala~

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog