Thursday, October 20, 2011

:. Spiderman Beraksi .: 0 kritikan

Thursday, October 20, 2011 |

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini, saya bersama dua sahabat ( kak Ainun dan Iera) pergi ke Depok untuk mencari kostan ( bilik sewa) kerana mulai Isnin minggu depan kami akan posting di bahagian Pediatric selama 10 minggu di RSU Bhakti Yudha, Depok. Awalnya ingat nak ulang- alik ( Jakarta- Depok) sebab senior sebelum ni kata boleh balik awal kalau tak 'oncall', Tapi bila ceq pikiaq balik, buang masa dan tenaga jah tukaq2 angkut dan kereta api =.="





Dipendekkan cerita, semasa menunggu kereta api kami sampai ada sebuah kereta api melintas dan berhenti di landasan seberang sana. Dalam hati, "kelas ekonomi la tu". Bukan dalam gerabak jah sarat dengan penumpang, sampai ke atas bumbung ada 'sit tambahan'. Kalau kelas ekonomi dikenakan bayaran rp2000 ( 80 sen) atas bumbung tu pula tidak dikenakan bayaran melainkan 'nyawa'.

Aduyaiii, bukanlah nak menghina golongan yang tidak mampu ni tapi tak padan pun harga tiket rp 2000 kalau nak dibandingkan dengan nyawa. Kalau jadi apa- apa, kan susah. Kalau cedera parah dah kena masuk hospital. Sudahlah tak mampu, mana nak cari duit untuk berubat? Bagaimana nasib isteri dan anak- anak di rumah kalau tempat mereka bergantung sakit, cacat, mahupun meninggal dunia gara- gara digilis kereta api?

Teringat lagi, masa tu nak dekat raya. Petang tu ada seorang lelaki berusia dalam lingkungan 50'an dibawa oleh 2 orang polis ke IGD @ ER di RS Bhakti Yudha kerana cedera parah akibat digilis kereta api. Dia tidak sedarkan diri ( GCS: 6). Hasil daripada CT Scan ada intracranial bleeding yang luas. Dokter yang oncall dan kakak- kakak perawat kata takda harapan lagi dah. Yela, bapak ni seharusnya segera dimasukkan ke ICU kerana memerlukan monitor dan alat bantu pernafasan tapi sebab keluarga tak mampu, terpaksalah dirawat di ER sahaja dengan pengawasan ketat daripada doktor dan perawat. Tapi takdir Allah Mengatasi segala- galanya. He died after 5 days. Ibu, isteri dan anak- anak yang setia bergilir- gilir menjaganya hanya mampu menangisi pemergiannya.

Di sini memang begitu. " No money no drug". Orang susah makin sakit la kalau sakit sebab tak mampu nak beli ubat apatah lagi ke klinik mahupun hospital. Oleh kerana itu, kalau boleh menghindari penyakit, jangan cari penyakit. Jangan korbankan nyawa hanya kerana rp 2000. Allah juga tidak suka hamba-Nya melakukan hal- hal yang boleh mengancam nyawa selagi ada alternatif lain untuk berusaha.

Tolonglah, sebelum nak buat apa- apa tu, fikirkan orang- orang yang kita sayang. Hari- hari mereka berdoa agar kita sentiasa Dilindungi Allah SWT. Kesusahan bukan alasan untuk kita putus harapan dan pergantungan terhadap Allah SWT. Berusaha dan berdoalah sebelum meletakkan segala urusan termasuk hidup dan mati dalam 'tangan' ALlah SWT. Pandai- pandailah bawa diri. Jaga hati dan diri.

Sekian, selamat beramal ;)

Allahu'alam.

read more

Friday, March 4, 2011

:. [Puisi] Wahai Pemelihara Hati .: 0 kritikan

Friday, March 4, 2011 |
Wahai Pemelihara hati
Lindungilah hatiku daripada penyakit duniawi
Yang bisa merosakkan agama dan akhlak diri
Sehingga tersungkur di hadapan yang Hakiki

Wahai Pemelihara hati
Tabahkan hatiku dalam menerima ketentuanMu
Agar ku menyakini itu yang terbaik untukku
Yang telah Kau janjikan buat para HambaMu

Wahai Pemelihara hati
Tiupkanlah kalimat kebesaranMu dalam jiwaKu
Agar ku lebih yakin menjalani hari-hari ku
Yang pastinya tidak sunyi dengan ranjau dan liku

Wahai Pemelihara hati
Bekalkan ikhlas sebagai pendamping diri
Tanpa mengharapkan diri ini dihargai
Tika tangan dihulur menyerah bakti

Wahai Pemelihara hati
Bukakanlah hijab ke makam kasihMu
Agar dapat ku menikmati kemanisan cintaMu
Yang menjadi dambaan para sufi agamaMu

Wahai Pemelihara hati
Andai esok hari aku jatuh cinta
Labuhkan cintaku pada hambaMu yang bertaqwa
Yang mengajarku lebih mencintai Yang Maha Esa

Wahai Pemelihara Hati
Jauhilah aku daripada cinta palsu
Yang bisa membinasakan kasihku padaMu
Sehingga ku terlena dibuai khayalan nafsu

Wahai pemelihara hati
Bekalkan diri ini dengan kasih sayang
Agar dapat ku pautkan secebis kedamaian
Buat hambaMu yang dalam kesengsaraan

Wahai Pemelihara hati
Andai hari ini yang terakhir buatku
Lapangkanlah jiwaku dalam meninggalkan segala amanatku
Yang kuserahkan kepadaMu sebagai pemelihara warisku

Wahai Pemelihara hati
Aku tak layak mencium bau syurgaMu
Namun aku tidak terdaya menghadapi api nerakaMu
Ampunilah dosa-dosa ku dan terimalah taubatku
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun buat hambaMu.

Allahu'alam

read more

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog