Thursday, August 13, 2009

:. Pengakhiran Kepada Sebuah Kehidupan .:

Thursday, August 13, 2009 |
Bismillah..

Masih lagi terkejut menerima perkhabaran bahawa Ustaz Asri Ibrahim (Vokalis Kumpulan Rabbani) telah kembali ke rahmatullah akibat serangan jantung di Hospital Pantai, Bangsar. Sebelum itu, dimaklumkan bahawa arwah meninggal dunia selepas jatuh pengsan semasa memberikan ucapan dalam sidang media program 'Syahadah' di Angkasapuri, Radio Televisyen Malaysia (RTM) kira-kira pukul 10.30 pagi tadi.

Masih terngiang-ngiang gemersik alunan zikir dan nyanyian daripada Ustaz Asri yang begitu menusup ke dalam hati, memberi kesan yang mendalam kepada jiwa-jiwa yang mendengar. Mengetuk jiwa-jiwa yang leka agar kembali memuhasabah diri, menginsafi dosa-dosa semalam. Masih terbayang-bayang wajahnya yang redup sayu ketika membuat persembahan di kaca-kaca televisyen. Sungguh besar sumbangan arwah dalam dunia nasyid tanah air juga usahanya dalam medan dakwah.

Mudah-mudahan arwah Ustaz Asri ditempatkan di kalangan para mujahid yang berjuang atas nama Islam. Aminn..Perginya seorang mujahid yang telah banyak berjasa kepada agama. Mudah2an segala amal ibadatnya mulia disisi ALlah swt. Aminn..

Takziah kepada keluarga Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim. Semoga dikurniakan ketabahan oleh ALlah swt dan semoga dibekalkan dengan redha dalam menerima takdir ALlah swt ini.

Al-Fatihah.....

Begitulah pengakhiran kepada sebuah kehidupan. Setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati. Setiap yang awal pasti akan ada akhirnya. Semua akan merasainya, hanya masa dan harinya masih menjadi rahsia. Esok lusa, mungkin giliran kita pula. Sama ada kita telah bersedia atau sebaliknya, urusan ALlah pasti tetap berjalan.

'Abdullah ra mengabarkan, bahawa suatu ketika Ummu Habibah, isteri Nabi saw berdoa: "Ya ALlah, panjangkanlah usiaku bersama-sama suamiku, Rasulullah saw serta dengan ayahku Abu Sufyan dan saudaraku Mu'awiyah".

Muhammad Rasulullah saw bersabda, "Engkau memohon ajal yang sudah pasti (tidak dapat diubah). Memohon jumlah hari yang sudah ditetapkan hitungannya, serta rezeki yang sudah dibagi-bagi yang tidak dapat disegerakan sebelum tiba waktunya, dan tidak dapat diundur sedikitpun dari waktu yang telah ditetapkan. Seandainya engkau memohon perlindungan kepada ALlah dari siksa neraka atau siksa kubur, itu lebih baik dan lebih bagus". (HR Muslim)

Sebelum mata tertutup rapat, sebelum jasad terkujur kaku, selagi belum tiba kunjungan malaikat Izrail, selagi itulah pintu taubat terbuka seluas-luasnya mendengarkan rintihan dan tangisan keinsafan seorang hamba kepada Tuhannya. Selagi pintu itu masih terbuka, segerakanlah langkah sebelum ianya tertutup rapat tanpa sempat kita menyentuhnya. Sesungguhnya ALlah swt itu Maha Pengampun dan Penyayang. Bersujud dan meminta hanya kepada-Nya, Tuhan sekalian alam.

ALlahu'alam.



Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog