Monday, August 3, 2009

[Puisi] Puteriku

Monday, August 3, 2009 |
Bismillah..

Puteriku,

Aku sayang padamu.

Jangan kau megah melihat nikmat dunia

Sehingga kau lupa siapa dirimu

Dunia ini hanya sementara

Akhirat jua yang kekal selamanya


Bila tertulis esok kematian buat kita

Tiada yang dapat menghalang ketentuanNya

Pangkat, kekayaan dan kekuasaan sudah tiada harga

Amalan dan iman jualah permata bernilai menemui Yang Esa


Puteriku,

Aku sayang padamu

Aku cemburu melihat rambutmu yang beralun lembut disapa bayu

Aku cemburu melihat lenganmu yang putih dan gebu

Aku cemburu melihat tubuhmu yang langsing lagi menawan


Tapi,

Aku tak sanggup melihat ia rakus dijilat api neraka

Aku tak sanggup mendengar jeritanmu meminta pertolongan

Aku tak sanggup melihat kau meronta-ronta kesakitan

Aku tak sanggup melihat kau merintih meminta belas ihsan

Jangan kau anggap ianya sekadar omongan

Yakinlah semua itu adalah janji Tuhan.


Puteriku,

Aku sayang padamu

Labuhkanlah jilbabmu agar tersembunyi mahkotamu

Longgarkan pakaianmu agar tersembunyi keistimewaanmu

Daripada pandangan manusia yang tidak halal bagimu

Yang terkadang mencari peluang untuk merosakkan dirimu


Puteriku,

Aku sayang padamu

Aku sedih melihat pergaulan bebas bersama temanmu

Bertepuk tampar menjadi kebiasaanmu

Beradu kasih menagih cinta tanpa segan silu

Terkadang yang halal dan haram juga dicampur adukkan

Sehingga lena dibuai keindahan yang penuh kepalsuan


Puteriku,

Aku sayang padamu

Sungguh istimewa dirimu umpama srikandi

Yang menjadi sayap kiri kepada suami sejati

Membina sebuah keluarga bahagia menuju redha Illahi

Kelembutanmu mendamaikan kegusaran di hati

Kasih sayangmu umpama salju yang menyapa dini hari

Ketabahanmu inspirasi kekuatan buat anak-anak dan suami


Percayalah puteriku,

Sebuah cinta berlandaskan keimanan dan ketaqwaan

Pasti akan menemui kebahagia dan keberkatan

Jangan musnahkan sebuah harapan

Hanya kerana kekhilafan dan kealpaan


Aku juga sepertimu hambaNya yang lemah

Terkadang aku juga alpha dan tergoda dengan nikmat dunia

Namun kita tidak harus membiarkan diri goyah

Terus hanyut diselimuti titik-titik noda


Puteriku,

Sambutlah tanganku dan genggam erat ukhuwwah ini

Bersama kita raih cinta sang Pencipta yang Maha Suci

Melayari kehidupan berlandaskan syariat Illahi

Yang pasti menemui kebahagiaan yang abadi.


Allahu'alam..



Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog