Saturday, August 15, 2009

:. Kongres PKPMI - Taklimat .:

Saturday, August 15, 2009 |
Bismillah..

Petang tadi telah diadakan taklimat ringkas oleh Senior di rumah Abang Akmal untuk Majlis Persidangan Agung Tahunan Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Malaysia Indonesia yang akan berlangsung selama tiga hari bermula besok, sabtu (15 Aug) sehingga Isnin (17 Aug) bertempat di Hotel Park Lane, Kuningan. Kongres ini merupakan acara tahunan untuk membincangkan isu-isu yang berbangkit oleh wakil-wakil pelajar dari setiap cawangan (15 cawangan). Tetamu kehormat yang bakal hadir adalah Duta Besar Malaysia di Indonesia, Dato' Zainal Abidin Zain. Pegawai dari JPA dan Mara juga akan turut serta dalam kongres tersebut.

Aku bersama lima pelajar lain telah ditugaskan untuk menjadi urusetia sepanjang program berlangsung. Secara ringkas tadi, Abang Akmal, Kak Jue-Are, dan Kak Fini telah membahagikan tugas dan menerangkan serba sedikit apa yang harus kami lakukan sepanjang tiga hari kongres tersebut berlangsung.

Aku memilih untuk menguruskan bahagian sajian tetamu. Alasannya sebab aku tak nak jadi penyambut tetamu dan tugas2 lain yang memerlukan aku berkomunikasi dengan tetamu yang hadir. Aku segan sebab tetamu yang hadir adalah dari golongan mahasiswa, aku jadi kekok nanti nak berurusan dengan mereka.Hehe! Tugas ni bukan bermakna aku p dapur tolong masak dan cuci pinggan tapi hanya sebagai 'reminder' kepada pihak hotel untuk menyediakan sajian tepat pada waktunya. Sambil-sambil tu aku boleh la jadi 'tester'.Haha! Tapi aku tak risau sangat kerana hotel tersebut bertaraf lima bintang, takkan mereka lambat 'pick up'. Apapun, just prepared. Selain itu, aku juga harus menguruskan urusan 'claim' tetamu yang hadir. Tugas aku banyak di belakang tabir. Tapi tidak la sepanjang masa di belakang tabir, jika perlu, aku akan membantu rakan-rakan yang lain untuk meringankan tugas mereka. We work in team!

Aku akan menginap di hotel berkenaan sepanjang kongres tersebut berlangsung. Pada mulanya aku ingat kami akan balik hari tapi rupa-rupanya tekaan aku meleset. Nasib baik aku sudah minta cuti awal-awal di iLi. Risau juga aku memandangkan sekarang ni tidak ramai mod yang dapat online, jika aku pun tiada makin sibuklah mereka yang tertinggal. Maaf na, saya tidak dapat mengelak. Mudah2an forum dan ILi akan baik2 saja, insyaALLah..

Satu perkara yang memeningkan aku adalah 'anak-anak' yang telah diamanahkan kepada aku oleh teman-teman yang pulang ke Malaysia. Nasib baik embak Maya sanggup ambil alih tugas aku sebagai 'baby sitter' kepada kura-kura Fydot, ikan-ikan ecah dan nadia. Kesian embak Maya. Embak Maya akan pulang ke Bogor,rumah keluarganya kerana ada urusan tapi terpaksa pulang awal ke sini untuk tengok2kan 'anak2'. Aku ingat nak tumpang rumah kawan2 yang lain tapi embak berkeras juga mahu menjaga. Terima kasih embak.

Aku dah siap bersihkan balang ikan-ikan Ecah ,Ikan-ikan Nadia, dan Moja Fydot supaya dalam tempoh tiga hari aku tiada, balang-balang tersebut masih bersih agar tidak menyusahkan embak Maya untuk membersihkannya cuma perlu bagi makan sahaja. Mudah-mudahan 'mereka' akan baik-baik sahaja. jangan nakal-nakal okes!

Setelah usai, aku masuk ke dalam bilik untuk membersihkan apa yang patut dan 'packing' pakaian yang akan dibawa. Pakaian sepanjang majlis adalah formal dan sopan. Aku tiada masalah kalau mereka dah tetapkan pakaiannya apa lagi-lagi jika formal. Tak perlu peningkan kepala, sumbat saja beberapa pasang baju kurung. Mudahnya jadi perempuan!ehehe! Esok seawal jam 8 pagi, kami harus berkumpul di tempat yang telah ditetapkan untuk ke destinasi yang dituju. Mudah-mudahan segalanya akan berjalan dengan baik, InsyaALlah..

Jazakallah..


Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog