Tuesday, May 12, 2009

:. Raja Ubat .:

Tuesday, May 12, 2009 |
Bismillah..

Selepas solat asar, aku, fydot dan Rasah bergerak ke Hospital Siloam dengan sebuah teksi bluebird. Pada mulanya aku nak pergi dengan housemate aku ja tapi semasa balik dari exam tadi terjumpa Rasah dalam angkut. Dia pun tak sihat juga jadi aku pun ajak la sekali p hospital. Pada mula aku malas nak p hospital ni sebab dah sihat sikit dah. Kalau balik rehat, ok lah nanti. Tapi disebabkan dah janji dengan ayah yang dua tiga kali juga ‘call’, pesan jangan lupa p ambil ubat. aku pun p juga la anggap p melancong!hehe.. “Baik ayah!Ceq p ni”..huu..

Selepas urusankan urusan ansurans, kami bertiga bergerak ke tingkat 2 untuk berjumpa dengan doktor umum. Alhamdulillah mujur tak ramai jadi kami tak perlu menunggu giliran. Doktor yang bertugas pada ketika itu adalah dr Rodiah. Sambil menanyakan keluhan yang aku hadapi, dr Rodiah sempat berkongsi tips2 belajar sebagai seorang mahasiswa/I kedoktoran. Fydot menampakkan kesungguhannya dalam mengamati setiap butir kata daripada dr Rodiah. Fydot juga diberi peluang untuk mengukur tekanan darah aku. Bestnya dia diberi peluang sebegitu =)

Selesai diperiksa, kami turun ke ground floor semula untuk menyerahkan 'resep' ubat dan kemudian ke bahagian ‘medical check up’ pula untuk membuat ujian darah kerana bimbang jika ada ‘infection’ lain. Selesai empat tiub darah aku diambil, kami bergerak pula ke kaunter ubat untuk mengambil ubat sebelum ke bahagian pengurusan ansurans semula. Sebenarnya agak rumit juga prosesnya memandangkan dalam keadaan tidak sihat harus turun naik lif, ke sana ke mari tapi apakan daya itu adalah prosedur yang harus dipatuhi.

“Banyak juga ubatnya ya embak?” kata jururawat tersebut. Aku pun terkejut juga!kui3 lawak betul la. Fydot dengan Rasah pun terkejut juga lagi2 Rasah yang cuma diberi empat jenis ubat tapi aku ada lapan jenis ubat!haha hari ni aku jadi raja ubat! Hehe. Buat pertama kalinya sepanjang aku di sini, harga semua perawatan mencecah Rp 800K (rm 300). Nasib baik ada ansurans tak lah membebankan sangat. Cuma aku kena bayar sendiri untuk supplemen lactobacillus yang berharga Rp 106K. Kata Fydot, “to be healthy….” Tu je yang dia sempat kata. Ayat tergantung!hehe..

Sebelum pulang aku dan Fydot ke Mall Taman Anggerik untuk ke ATM dan makan. Sampai di rumah, housemates aku yang lain pun terkejut tengok banyak sangat ubat yang aku bawa. Hehe sabar neh~ Apa nak buat, nak sembuh kena la telan juga walaupun tak sedap!!haha!

Terima kasih banyak Fydot sebab temankan atul ke sana ke sini. Tak sempat pun nak rehat balik daripada exam tadi. Maaf ya Fydot, atul mengganggu ja. Hanya Allah swt yang dapat membalas budi baikmu. Neway, best harinie keluar dengan Fydot walaupun ke hospital dan sempat juga cuci2 mata di Mall. Okes ceq nak minta diri dulu, sedang mamun akibat ubat.

p/s: Repekan ditaip pada May 09/ 1.36 am.


Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog