Saturday, May 30, 2009

[Puisi] Wahai Pemelihara Hati

Saturday, May 30, 2009 |


Wahai Pemelihara hati,

Lindungilah hatiku daripada penyakit duniawi

Yang bisa merosakkan agama dan akhlak diri

Sehingga tersungkur di hadapan yang Hakiki


Wahai Pemelihara hati

Tabahkan hatiku dalam menerima ketentuanMu

Agar ku meyakini itu yang terbaik untukku

Yang telah Kau janjikan buat para HambaMu


Wahai Pemelihara hati,

Tiupkanlah kalimat kebesaranMu dalam jiwaKu

Agar ku lebih yakin menjalani hari-hari ku

Yang pastinya tidak sunyi dengan ranjau dan liku


Wahai Pemelihara hati,

Bekalkan ikhlas sebagai pendamping diri

Tanpa mengharapkan diri ini dihargai

Tika tangan dihulur menyerah bakti


Wahai Pemelihara hati,

Bukakanlah hijab ke makam kasihMu

Agar dapat ku menikmati kemanisan cintaMu

Yang menjadi dambaan para sufi agamaMu


Wahai Pemelihara hati,

Andai esok hari aku jatuh cinta

Labuhkan cintaku pada hambaMu yang bertaqwa

Yang mengajarku lebih mencintai Yang Maha Esa


Wahai Pemelihara Hati,

Jauhilah aku daripada cinta palsu

Yang bisa membinasakan kasihku padaMu

Sehingga ku terlena dibuai khayalan nafsu


Wahai pemelihara hati,

Bekalkan diri ini dengan kasih sayang

Agar dapat ku pautkan secebis kedamaian

Buat hambaMu yang dalam kesengsaraan


Wahai Pemelihara hati,

Andai hari ini yang terakhir buatku

Lapangkanlah jiwaku dalam meninggalkan segala amanatku

Yang kuserahkan kepadaMu sebagai pemelihara warisku.


Wahai Pemelihara hati,

Aku tak layak mencium bau syurgaMu

Namun aku tidak terdaya menghadapi api nerakaMu

Ampunilah dosa-dosa ku dan terimalah taubatku

Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun buat hambaMu


..aminn ya rabb..



Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog