Tuesday, July 7, 2009

:.Luka Sekeping Hati .:

Tuesday, July 7, 2009 |
Bismillah..

Di sebuah desa, tinggal dua beranak yang hidup secara sederhana tetapi bahagia. Si ibu membesarkan anaknya dengan penuh kasih sayang dan mendidiknya dengan ilmu dunia di samping tidak melupakan akhirat.

Hati membesar seperti anak-anak lain yang seusia dengannya. Dia seorang yang ceria dan sering membuat hati ibunya gembira melihat telatahnya. Membesarkan Hati bukanlah sesuatu yang sukar kerana hati seorang anak yang pandai berdikari dan sangat memahami perit payah ibunya yang bertungkus lumus membanting tulang meneruskan kehidupan mereka berdua.

Apabila umur Hati menginjak dewasa, dia perlu berhijrah ke luar kota untuk menghitung nasibnya pula dengan harapan dia dapat mengubah kehidupan keluarganya. Perasaannya bercampur-baur antara sedih dan bimbang kerana inilah pertama kali dia berjauhan dengan ibunya dan dia langsung tidak mengenali dunia yang bakal ditempuh selepas ini. "Hati, jaga diri baik-baik ya nak. Ingatlah apa yang ibu pesan dan ajarkan selama ini. Mudah-mudahan selamat di sepanjang perjalanan.

Hati melangkah menuju kehidupan barunya. Di sini dia tidak ada lagi ibu yang boleh mengawasi dirinya. Segalanya perlu diuruskan sendiri. Hati dirundum gelisah dan ketakutan untuk berhadapan dengan kehidupan barunya itu. Setelah tiba di sebuah persimpangan Hati melonjak gembira apabila melihat penghuni bumi asing itu mempunyai bentuk tubuh sepertinya. Persis sama. Hati mula berkenal-kenalan dengan mereka yang dijumpainya di sepanjang perjalanan.

Sepanjang perjalanan, Hati sangat berjaga-jaga. Langkahnya diatur dengan kemas dan sopan. Jika langkahnya sumbang, dia bakal melanggar lalu mencederai mereka yang berada di sekelilingnya. Dalam asyik dia mengelak, tiba-tiba seseorang telah terlanggar dirinya dari belakang sehingga dia jatuh tersungkur di bahu jalan. Tubuhnya terdapat kesan calar dan mengalir cairan berwarna merah. Hati bingkas bangun sambil menutup lukanya itu agar tidak terlihat oleh rakan yang melanggarnya tadi.

"Eh tak ada apa. Sikit ja. Saya pergi sana sekejap ya?". Kata Hati sambil tersenyum dan kemudian berlalu ke belakang sebuah bangunan lama. Hati menangis semahunya menahan kesakitan. Cairan merah yang keluar dari tubuhnya mengalir tanpa henti. Itulah luka dan kesakitan pertama yang dirasakannya setelah berjauhan daripada ibunya. Apabila mengenangkan wajah tabah ibunya, Hati berhenti menangis. "Hati anak ibu yang kuat!Hati tak boleh menangis dan bersedih." Kedengaran suatu suara yang seakan-akan berbisik ke telinganya.

Sejak itu, setiap kali Hati terjatuh akibat dilanggar oleh mereka yang seakan tidak menyedari kehadiran dirinya, Hati tidak menangis lagi. Tapi seperti biasa, untuk mengelak mereka yang melanggar dirinya merasa bersalah, Hati akan menutup luka tersebut agar darah tidak mengalir sehingga terlihat oleh mereka yang melanggarnya. Bibirnya tidak lekang dengan senyuman walau diri mengerang menahan kasakitan. Mereka pasti tidak tahu akan luka dan kesakitan yang dialami Hati.

Begitulah rona-rona kehidupan yang dilalui Hati dalam mencapai tujuan hidupnya. Belum sempat luka lama sembuh, tercalit pula luka baru. Oleh kerana sering dilanggar dan jatuh, hampir seluruh tubuh Hati kini dilitupi bekas-bekas luka. Terkadang, sambil mengusap-usap lukanya itu, mengalir air mata membasahi wajahnya yang menampakkan seribu satu kemurungan meratapi nasib diri.

"Tak mengapa Hati, mereka bukan sengaja melanggar kau. Mereka terlalu sibuk mengejar tujuan mereka sehingga tidak sedar sesekali mereka telah melanggar lalu melukai diri kau. Kalau pun mereka sengaja, tak mengapalah. Begitulah kehidupan. Walaupun kita sayang seseorang itu belum tentu menjamin dirinya tidak akan kita lukai seperti diri kau sekarang. Kau juga tidak pasti diri mereka tidak pernah kau lukai. Mungkin sahaja dalam kau sentiasa berjaga-jaga masih ada di antara mereka yang pernah kau tersentuh sehingga mnimbulkan rasa tidak senang mereka kepada kau.

Hati janganlah pernah terselit kata-kata dendam dalam diri kau. Tak baik begitu. Diri kau dan mereka adalah sama. Tercipta daripada ramuan yang sama. Hanya cara mengadun yang berbeza sehingga menghasilkan resipi yang turut berbeza. Jika kau memahami keunikan ini, lapangkanlah dadamu memberi kemaafan atas setiap luka yang terpalit di tubuhmu. Biar berjuta luka memakan tubuh, tidak bererti perjuangan luruh seperti darah yang menitis gugur ke bumi. Biarlah semangat menjadi penawar atas setiap kesakitan itu demi menjejaki destinasi seterusnya. Bersabarlah wahai hati." Kata-kata yang sering memujuk dirinya untuk terus melangkah mencapai tujuan hidupnya.

'Ubadah bin Shamit mengutarakan, Muhammad Rasulullah saw bersabda, "Maukah kalian kuberi tahu tentang sesuatu yang dipergunakan ALlah memperkukuh bangunan dan meninggikan derajat?" "Tentu, ya Rasulullah." Rasulullah saw bersabda, "Hendaklah engkau bersabar menghadapi gangguan orang bodoh, memaafkan orang yang berbuat zalim kepada dirimu, memberi kepada orang yang tidak mahu memberi kepadamu, dan memulihkan hubungan dengan orang yang memutuskannya denganmu". (HR Thobrani).

Jazakallah..



Related Posts



2 kritikan:

AsNiza said...

ni kali kedua komen kt post ni, sebelum ni tenet weng tkleh submit, huhu..

neway, sekali lg, akak suka entri ini..suatu antalogi yg simple tapi penuh makna yang mendalam... hati itu adalah kita dan kita adalah hati..

semoga Allah menjaga dan melindungi hati2 ini agar tidak pecah dan cepat sembuh..

amin

UkhwAh said...

ehe..cian..
atul pun biasa kena.Jadi sebelum post atul copy dlu.hehe..

tanx sis.InsyaALlah, mudah2an..aminn..

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog