Thursday, July 16, 2009

:. Jangan Sombong.:

Thursday, July 16, 2009 |
Bismillah..

Pengajian malam tadi, Pak Romi telah menjelaskan mengenai sepotong ayat iaitu:


Wahai manusia! Sungguh, Kami telah Menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti.(49:13)

Berdasarkan ayat di atas, setiap apa yang kita miliki pada tubuh badan kita ini adalah ketentuan dari Yang Maha Pencipta. Jika kita dilahirkan sebagai seorang lelaki, perempuan, berkulit putih, hitam dan sebagainya, ingatlah itu adalah ketetapan dari Tuhan. Dengan erti kata lain, semua yang kita miliki adalah bukan pilihan kita tetapi sudah ditentukan oleh Allah swt. Hanya kita dituntut untuk berusaha mengurus kehidupan kita dengan tidak bergantung kepada nasib semata-mata. Allah swt tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang berusaha merubahnya. Kita tidak dibiarkan terkontang- kanting tanpa arah tetapi al-Quran dan As-Sunnah itu dibekalkan buat kita sebagai panduan untuk mengurus kehidupan yang baik seiring dengan kehenak Pencipta.

Lihatlah di dunia ini, setiap daripada kita sudah ada perbezaan sama ada sedikit mahupun banyak. Allah swt menciptakan kita dengan pelbagai keunikan yang hanya Dia Mengetahui apa sebabnya. Setiap penghuni suatu negara berbeza dengan penghuni negara lain. Dibahagikan pula dalam setiap negara itu pelbagai suku dan bangsa yang watak dan perwatakan itu boleh berbeza antara satu sama lain.

Salah satu tujuannya adalah untuk kita saling mengenali antara satu sama lain. Agar dapat kita mempelajari sesuatu daripada setiap perbezaan itu. Tidak pernah setiap ciptaan Allah swt itu sia-sia melainkan untuk memberi petunjuk dan pengajaran kepada hamba-Nya. Selain itu, perbezaan ini dapat melahirkan rasa kagum daripada seorang hamba kepada Pencipta-Nya. Sebagai tanda, Dialah Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Pencipta. Ada manusia yang mampu melakukan ciptaan sepeti ini? Itulah salah satu tanda kebesaran ALlah swt yang harus kita akui dan kagumi.

Setiap daripada kita pasti saling memerlukan untuk meneruskan kelangsungan hidup di dunia ini, dalam menuju destinasi yang pasti. Dalam perjalanan ini, kita tidak harus mempunyai perasaan sombong atau rasa rendah diri terhadap orang lain. Jika kita lihat suatu kelebihan ucapkanlah 'Alhamdulillah' dan jika sebaliknya ucapkanlah 'subhanallah'. Ingatlah tiada kekurangan dan kelemahan pada setiap Penciptaan-Nya. Semua itu adalah ujian yang hanya Dia Maha Mengetahui hikmah di sebaliknya.

Permulaan sifat 'inferior' itu adalah bermula daripada rasa sombong yang pernah singgah dalam hati. Jadi apabila kita melihat orang lain yang mempunyai 'extra' kelebihan daripada kita, diri mula merasa kekurangan dan menganggap diri tidak mempunyai apa.

Untung nasib seseorang itu terletak di tangan Allah swt. Jika seseorang itu senang, itu adalah keberuntungannya yang lahir daripada keluarga yang senang dan begitu juga sebaliknya. Semua itu adalah ketetapan daripada Allah swt.Jika Dia menginginkan sesuatu untuk hamba-Nya, Dia akan jadikan dengan sekelip mata dan begitu juga jika Dia ingin mengambil sesuatu daripada hamba-Nya juga dengan sekelip mata dan tiada siapa dapat menghalangi-Nya.

Renungkanlah kisah bagaimana Bilal Bin Rabah yang pernah memegang jawatan sebagai seorang Gabenor di Basrah sedangkan pada awalnya beliau hanya seorang hamba, yang dianggap hina dan tidak memiliki apa-apa. Itulah aturan daripada ALlah swt yang tidak dapat dijangka oleh manusia.

Manusia ini semuanya sama hanya nasib kita yang berbeza-beza. Ingatlah seperti janji Allah pada ayat di atas " Kami telah Menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal" iaitu semuanya adalah ketetapan-Nya. Janganlah rasa rendah diri dengan kekurangan diri atau merasa sombong dengan kelebihan yang kita miliki kerana semua itu datang dari ALlah swt, dan semua itu dalam pentadbiran-Nya.

Hanya dalam kepelbagaian ciptaan-Nya itu, Allah swt telah menjanjikan hamba-Nya yang paling mulia di sisi-Nya adalah hamba-Nya yang paling bertaqwa dan bukan hamba-Nya yang paling kaya, paling cantik dan sebagainya. Oleh kerana itu, walau siapapun diri kita, walau sehebat manapun diri kita saat ini, kita tetap hamba di sisi Tuhan. Jadilah hamba yang bertaqwa untuk menemui jalan yang selamat di dunia dan akhirat. Buangkanlah jauh-jauh perasaan rendah diri mahupun sombong walau di mana kita berada tetapi tanamkan di dalam diri untuk menjadi seorang hamba yang bertaqwa di sisi-Nya.
Sesungguh-Nya Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Teliti atas setiap Penciptaan dan Pentadbiran-Nya.

Allahu'alam.


Related Posts



2 kritikan:

AsNiza said...

:: saya tak sombong, tak sumbing, tak sumbang..

saya comelv(^_^)

kite semuanya bersaudara, tak perlu menyombong, asal dari adam dan hawa yg sama juga..kan kan..

UkhwAh said...

pasan!wekk!!eheh..

aa btol2!saya sokong makngah!(sambil angkat spanduk!haha)

makngah ni penyokong atul yg sgt setia..terima kasih makngah!isk3 trharu..

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog