Thursday, September 10, 2009

:. Ragam Mereka .:

Thursday, September 10, 2009 |

Bismillah..

Esok ada exam Pharmacology. Sepatutnya hari ni tapi Dr Yas nak ganti kelas yang minggu lepas, jadi exam terpaksa undur ke hari esok. Internet pula meragam, langsung tak boleh buka. Tergendala kerja aku nak siapkan PBL (assigment). Tengah duduk study, tiba-tba terasa rindu pula kat family di rumah padahal baru dua hari lepas ayah ‘call’. Tak pelah nak telefon sat. Hehe~

“Assalamualaikum.” Kedengaran suara Ikhram, di corong telefon. Esok hari terakhir katanya exam UPSR tapi sempat lagi tengok tv. “ ‘Stress’ la kak. Nak release tension’, satg abang sambung k.” Haih budak-budak zaman sekarang pun dah pandai tension2. “Ok, sat ja pastu p sambung study balik. Takpa sehari ja lagi, pastu nak tengok sampai terkeluaq biji mata pun takpa.Berkorban sikit untuk sehari ni. Bukan untuk orang lain, untuk ikhram juga. Esok-esok kalau dah berjaya blh mak ayah tumpang senang”. Tazkirah terawih bermula ^_^ “Baik! Akak ni suka membebel. Haha!" Aik budak ni. Malas layan~

Lepas tu sembang pula dengan mak. Mak tanya macam mana keadaan aku kat sini. Seperti yang diduga, mak mesti tanya pasal demonstrasi semalam.”Alhamdulillah akak ok ja kat sini. Mak jangan risau na. Kat sini depa duk elok ja tak ganggu kami pun.” Kalau boleh taknak bagi mak ayah risau tentang masalah ni walaupun tak nafikan kami di sini tidak senang duduk kerana bilangan sukarela untuk menghalau orang Malaysia kian bertambah. Haih~

Topik perbualan diubah. Aku tanya mak, mana budak kenet tu? Dia dah tidoq rupanya. Mak kata setiap malam mak balik terawih tengok dia dah terlentok. “Penat agaknya. Pagi-pagi kena p sekolah agama tengah hari p sekolah rendah pula. Petang balik sekolah rendah terus pecut main kat taman. Haih risau juga mak kalau balik-balik dia minta nak minum air. Kalau boleh nak ‘train’ dia dari sekarang puasa penuh. Setakat ni Alhamdulillah cuma hari pertama dia tak larat sangat. Jadi puasa sekerat hari ja. Mak tak paksa dia tapi dia sendiri kata nak puasa penuh nak lawan abang. Haih budak-budak macam tulah.

Malam-malam dia ikut abang p solat terawih. Habis buat lapan depa balik la. Masa hari mula-mula tu dia ikut mak, tapi lepas tu dia kata nak ikut abang pula. Mak berani lepas sebab dia tak kacau orang. ” Haha tak dapat nak bayangkan betapa kelakar muka haikhal yang nakal tu jalan ‘kenet-kenet’ p masjid. Dah la badan kechik, muka taknak nakal lagi. Dia berani nakal dengan kami ja, tapi kalau kat luar pijak semut pun tak mati. Pemalu yang teramat. Mana mak pergi situlah dia ada. Tapi sejak dia masuk sekolah tahun ni (darjah satu) dia dah jarang berkepit dengan mak. Segan la kot, dah besaq. Tapi kalau kat rumah tu dia la yang paling mengada-ngada.Wase nak picit-picit jadi tambah kechik!Haha~

Tak lama lepas tu sayup-sayup dengar suara ayah memberi salam di muka pintu. Baru balik dari masjid agaknya. Dapat la cakap dengan ayah 2-3 minit. Ayah sibuk duk promot resipi pajeri nanas dia. Kunun-kunun nak lawan dengan resipi mak. Haha macam-macam~

Tadi pun dapat sembang dengan tok sat. Tok tak berapa nak sihat. Sian tok. Semoga cepat sembuh. Aminn. Along pun ada tadi tapi malas nak kacau. Angah pula dah dua tiga hari p Kedah atas urusan kerja. Dia duk rumah tokwan dan tok. Ingat nak ‘call’ hp dia, boleh cakap dengan tokwan tapi takut mengganggu pula. Entah dah balik terawih ka belum pun tak tau. Takpa lain kali. Lagipun nak balik dah! Tak sabar menunggu hari itu~ Sabar neh~

Alhamdulillah lega rasanya dapat bersembang dengan mereka walaupun sat ja. Jadilah dapat juga mengurangkan rasa tegang kepala ni, Risau exam pharmaco dua blok ni berturutan hari 'exam'nya. Memang jenuh la nak menghafal nama-nama ubat tu. Sabtu pula ada dua presentation cuma selang waktu lima minit antara keduanya. 'Assignment' pun tak mula lagi, internet buat hal tadi. Ya ALlah semoga aku tetap bertahan untuk sisa- sia perjuangan ini. Semangat dah pulih jadi jom sambung study balik! Semangat! Rindunya mereka semua~

Jazakallah.



Related Posts



2 kritikan:

Wirdiana said...

Salam..
exam pharmacology?
PBL??

quite familiar wit all those things..huu~

amik pharmacy eh? uni mana?

UkhwAh said...

w'salam wbt..

ehehe..
amik medicine..
kat jakarta..

wirdiana amik pharmacy?
kat mana?

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog