Monday, September 7, 2009

:.Kudaku Lari Gagah Berani.:

Monday, September 7, 2009 |
Bismillah..

Pagi tadi, selepas mengambil peperiksaan Patologi Klinik, aku terus pulang ke rumah. Setelah menunggu hampir sepuluh minit di bawah terik matahari barulah angkut sampai. Kebetulan angkut yang aku naiki hanya ada beberapa orang. Aku mengambil tempat di belakang sekali.

Angkut yang aku naiki meluncur laju mengalahkan F1. Takut memang takut tapi mungkin sudah sering berhadapan dengan keadaan tersebut aku jadi terbiasa. Angkut terus bergerak laju sehingga sampai di suatu persimpangan angkut tersebut tiba-tiba 'break maut' . Nasib baik aku tak melambung ke depan. Masalah betul pemandu ni. Ohh jalan jam rupanya. Ok takpa, relax jela.



Tiba-tiba pemandu angkut ni membunyikan hon tanpa henti. Aku yang kurang pendengaran ni pun terasa terganggu dengan bunyi hon tersebut. Masalahnya bukan tekan sikit-sikit, tapi tekan berterusan. Kalau tekan keluar lagu raya tak pa la juga. Sedap 'cochlea' aku ni dengar. Kalau hon pun bukan dapat ubah apapun, jadi bising adalah. Tak paham betul orang macam ni. Malas layan aku buka buku. Sebenarnya bukan masuk pun baca tapi sebab nak elak perasaan yang bukan-bukan datang baik alihkan kepada sesuatu yang lebih ilmiah.

Selepas lebih kurang 10 minit terperangkap dalam kesesakan , akhirnya angkut berjalan semula. Nasib baik tak ada pemandu lain yang keluar pastu mengamuk. Aku yang dalam angkut tu pun tension' dengar bunyi hon yang sangat tak sedap tu, inikan orang lain yang turut tertekan dalam kesesakan lalu lintas. Macam ni punya orang pun adakah? Tak paham~

Dah la bawa laju, pastu main redah ja 'bumper' jalan. Nampak ke tak? Ka buat-buat tak nampak? Aku tak kisah pun terlompat-lompat dalam angkut, terhantuk-hantuk kepala aku ni dalam angkut tu, tapi kalau ibu mengandung macamna? Mau gugur orang kalau bawa macam tu. Pelik betul la pemandu macam ni. Kalau tak ada penumpang sibuk berebut dengan angkut lain sampai jadikan jalanraya tu litar lumba untuk berada di depan. Tak pikir ke nyawa orang dalam angkut tu? Tak kisah langsung ada budak ka, orang tua ka, tapi ikut selera depa ja. Kadang-kadang tu, suka-suka ja tahan angkut lain lepas tu paksa-paksa penumpang naik angkut dia. Kalau tak naik kena marah. Pelik betul la dengan orang macamni. Tak paham~

Takpa, masih boleh bersabar lagi. Tiba-tiba ada seorang makcik tua naik. Belum sempat makcik tu duduk, dia terus memecut. Habis terhuyung hayang la orang tua tu. Nasib baik aku cepat capai tangan mak cik tu kalau tidak tak tahulah apa bakal berlaku (dengan pertolongan ALlah swt). Memang menyirap darah rasa berhadapan dengan pemandu macamni. Tak menghormati orang tua langsung.

"Kiri Mas". 10 meter sebelum tempat aku turun, aku dah cakap awal-awal. Dia kata depan lagi. Aku ingat sikit jela, tapi tak sangka pula dia berhentikan aku jauh dari tempat aku nak turun tu. Tak tahulah kenapa aku diturunkan jauh daripada tempat biasa sedangkan tiada halangan untuk angkut tu berhenti di situ. Lepas tu boleh sengih-sengih lagi. Ya ALlah memang Kau benar-benar menduga aku di bulan penuh kemuliaan ini. "Nasib baiklah mas dapat penumpang macam saya ni, kalau orang lain rasanya daripada tempat jam tu lagi dah bising-bising. Semoga dirimu diberi petunjuk oleh ALlah swt.." -Aku berani bisik dalam hati ja^^

Pengajaran:
1) Bertimbang rasa dan elak sikap pentingkan diri sendiri.
2) Menghormati orang lain di sekeliling kita.
3) Sopan santun amalan mulia.
4) Jadilah pemandu yang berhemah
5) "Assobarul minal iman" (sbar itu separuh daripada iman)

Renung-renungkan dan selamat beramal^^

Jazakallah..


Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog