Tuesday, June 9, 2009

:. Zon Bahaya .:

Tuesday, June 9, 2009 |
Bismillah..

Setiap kali aku masuk forum, 100 latest thread pasti ada sahaja thread yang berkaitan masalah remaja. Bermula dengan masalah di peringkat keluarga, sehingga masalah yang melibatkan dalaman diri mereka sendiri. Inilah ketentuan yang harus diterima oleh manusia yang bergelar hamba. Setiap manusia itu sentiasa layak untuk diuji hanya yang membezakan kita dan orang lain adalah bentuk ujian tersebut.

Aku pernah mengalami zaman remaja seperti kalian. Zaman yang pastinya sungguh mengujakan dan menyeronokkan, maklumlah baru dapat ‘lesen’ bebas dari sebuah ‘sangkar emas’. Namun, di sebalik kebebesan itu sebenarnya terselit sejuta makna. Anda telah berada di ‘zon bahaya’ . Di sinilah segala cubaan dan godaan datang menyinggah tatkala diri sedang asyik memerhatikan nikmat dunia. Setiap tingkat kehidupan pasti akan bertemu dengan halangan-halangan yang pastinya menguji ketabahan hati dan kebijaksaan akal dalam mengendalikan ujian tersebut.

Kini aku menghampiri alam dewasa dan perlahan-lahan aku meninggalkan zaman yang penuh dengan kenangan suka dan duka. Aku melihat pula adik-adik yang sedang bertatih-tatih melangkah ke alam remaja yang pernah menjadi gelanggang percaturan kehidupan aku. Adik-adik yang mula berjinak-jinak membiasakan diri dengan kehidupan baru mereka iaitu kehidupan yang akan mematangkan mereka sebagai persiapan memasuki alam dewasa yang pastinya lebih mencabar dan memerlukan persiapan diri yang lebih maksimal.

Masalah demi masalah singgah menghampiri diri sebagai petanda ‘permainan’ sudah bermula. Masalah bukan lagi terbatas dalam kelompok kecil tetapi semakin berkembang searah dengan perkembangan diri. Jika dulu hanya terbatas kepada keluarga sahaja tapi skop kian meluas kepada sebuah komuniti. Kita semakin mengenali rentak kehidupan manusia di sekeliling kita yang pastinya watak dan perwatakannya berbeza dengan diri kita dan bermulalah sebuah sketsa kehidupan. Paling sering masalah dengan kawan yang pernah menjadi ‘teman’ sepanjang aku melewati dunia seorang remaja. Kawan tidak menghargai? Kawan makan kawan? Tiada persefahaman? Kawan itu? Kawan ini?

Wahai adik, kehidupan ini akan memberi seribu satu alasan untuk membuat kita bersedih tapi ingatlah kesedihan itu bukanlah satu alasan untuk kita berasa hampa mencari kemanisan dalam sebuah kehidupan. Mengapa kita perlu korbankan masa-masa yang berharga hanya untuk mengingati dan meratapi perkara yang tidak berkesudahan sedangkan kesempatan itu masih ada untuk kita melakar awan-awan indah di atas langit sana? Perlukah kita bermain-main dengan perasaan yang hanya melalaikan dan menghanyutkan dalam kancah noda sedangkan peluang untuk melakukan sesuatu yang bermakna dalam hidup masih terbuka mengalu-alukan kedatangan kita? Masa akan terus berputar dan tidak akan kembali walau kita merintih mengharap penuh simpati.

Ikhlaskan hati dalam menghulurkan kasih sayang kepada manusia, makhluk ciptaan-Nya supaya apabila diri dikhianati, kepedihan itu tidak menjalar sehingga memakan diri. Erti hidup pada memberi tanpa mengharapkan kasih yang dihulur mendapat imbalan yang setimpal. Jangan kasih manusia yang bersifat sementara yang kita kejarkan tapi kasih kepada-Nya itu yang harus kita dambakan kerana hanya cinta kepada-Nya yang kekal abadi tanpa derita.

Janganlah bazirkan masa dan air mata semata-mata untuk manusia yang tidak tahu menghargai diri kita. Kita sibuk bersedih, membuang tisu merata-rata sehingga konsentrasi terhadap pelajaran turut terganggu sedangkan orang yang kita kesalkan bersenang -lenang melewati hari-hari indah mereka. Janganlah bazirkan usia remaja yang sepatutnya digunakan dengan sebaik mungkin untuk menyediakan kehidupan yang lebih baik di masa akan datang dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Kita yang perlu kawal perasaan kita bukan perasaan yang mngawal diri kita sehingga membuatkan diri tidak tentu arah ketika dilanda musibah. Perasaan yang dilayan tidak akan ada noktah.

Bayangkanlah wajah dan pesanan-pesanan mak dan ayah yang sentiasa mengharapkan anak-anak mereka berjaya menjadi orang yang berguna untuk keluarga, masyarakat dan agama. Berusaha untuk memantapkan ilmu di dada buat bekalan menempuh hari-hari yang lebih bermakna di masa hadapan. Lupakan perkara yang sia-sia, fokuskan kepada perkara yang lebih berilmiah. Berusahalah sebaik mungkin untuk menjadi hamba yang taat, anak yang soleh, teman yang baik, serta masyarakat yang berguna. Jangan pernah berputus asa atas setiap rahmat-Nya! Semangat!

Saat diri lelah dan tidak berdaya, mohonlah kekuatan hanya kepada-Nya. Tika diri dalam kekeliruan mencari arah, mohonlah petunjuk hanya kepada-Nya. Saat diri riang menerima khabar gembira ucapkanlah syukur hanya kepada-Nya. Saat hati berduka lara, mohonlah ketenangan hanya kepada-Nya. Semoga diberikan kelapangan dalam segala urusan.InsyaALlah.

Ingatlah, teman yang kasih dan cintanya hanya untuk dunia amat mudah dicari tetapi teman yang kasih dan cintanya juga untuk akhirat mungkin satu dalam sejuta. Teman yang baik adalah teman yang sentiasa bersama kita saat kita senang maupun susah. Binalah ukhuwwah dengan ikhlas atas dasar untuk mencari keredhaan daripada-Nya dengan saling membantu ke arah amar maaruf nahi mungkar.

Namun, muhasabah diri itu juga perlu untuk kita lebih mengenali siapa diri kita. Jangan kita sibuk mencari kesilapan dan kelemahan orang lain sedang kita terlupa untuk melihat kelemahan dan kekurangan yang kita miliki. Berdoalah semoga hati kita terhindar daripada penyakit-penyakit duniawi sehingga ianya menjadi gelap tidak bererti . Mohonlah keampunan hanya kepada-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

Allahu’alam.

Semangat!Semangat!Semangat!


Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog