Saturday, June 13, 2009

:. innalillahi wa inna ilaihi roji'un .:

Saturday, June 13, 2009 |


Bismillah..

Pagi kelmarin ketika aku sedang bergegas untuk ke kuliah, tiba-tiba aku teringat untuk mengucapkan terima kasih kepada seorang mod ILi kerana menyelesaikan sisa tugas yang aku tidak sempat kerjakan kerana mengalami masalah internet. Walaupun pada awalnya dia bergurau dengan mengatakan tidak akan membantu, tapi aku tahu dia pasti akan buat walaupun sebelum itu aku terpaksa menerima kejian dan kutukan beliau. Adik yang sangat baik tetapi mengjengkelkan ^^

“member baru meninggal xciden, housemate lak koma.” Kata mod tersebut. Aku tiba-tiba tersentak, kelu tanpa kata. Entah mengapa mudah benar air mata aku mengalir waktu itu. Sebelum itu, beliau memberitahu hari ini beliau ada exam tapi tiada mood untuk study. Aku salah kerana tidak bertanya lebih lanjut mengapa beliau hilang focus pada study tetapi terus memarahi beliau supaya kuatkan semangat dan pergi study. Tak sangka rupa2nya beliau sedang bersedih atas pemergian seorang sahabat. Maafkan akak, dik.

Sepanjang aku di kelas, tumpuan aku sedikit terganggu dengan berita yang aku terima sebelah pagi tadi. Beberapa kali aku cuba beristighfar dan mengesat air mata yang mengalir agar tidak terlihat oleh teman-teman yang lain. Tapi semakin aku tahan semakin sebak pula di hati.

Sampai di rumah, aku segera buka ym dan aku lihat ada berita terkini mengenai pelajar- pelajar Kaherah, Mesir yang mengalami kemalangan pada status ym mod tersebut. Setiap bait kata aku amati dan tanpa disedari aku tewas lagi bermain dengan air mata. Aku menangis tersedu-sedan. Sudah lama rasanya aku tidak menangis seperti itu. Tragedi yang sungguh menyayat hati.

Aku sendiri pun tidak faham mengapa aku begitu sakit sekali berhadapan dengan berita tersebut. Aku tidak pernah mengenali siapa arwah maupun empat temannya yang lain tapi tragedi itu benar-benar membuat aku merasa sebak. Hari ini, tanpa lelah aku mengembara ke blog-blog temannya yang menceritakan mengenai diri arwah. Arwah seorang yang baik. Arwah seorang yang berjiwa pemimpin. Arwah seorang yang mudah tersenyum. Arwah seorang yang sopan dalam perilaku dan tutur katanya dan bermacam-macam lagi sanjungan daripada rakan-rakannya. Setiap tulisan sudah cukup membuatkan hati aku sebak dan semakin deras air mata ini mengalir.

Aku tahu mereka pasti merasa kehilangan. Namun pasti ahl beit dan teman akrab lebih merasai erti kehilangan seorang anak yang soleh dan teman yang baik. Tidak jemu aku melihat ulang video dan gambar-gambar mengenai arwah. Benarlah arwah seorang yang murah dengan senyum. Setiap gerak gerinya sudah cukup membuatkan aku pilu sehingga tidak terbendung lagi air mata yang mengalir. Tidak terbayangkan, orang yang aku lihat dalam video tersebut, tidak ada lagi di dunia nyata ini. Dia telah berada di alam lain bersama Pencipta-Nya. Jika aku yang tiada pertalian apa2 dengan arwah merasa sakit atas pemergiannya apatah lagi keluarga dan teman-taman yang sering menghabiskan masa bersama arwah. Semoga Allah swt memberi kekuatan kepada keluarga arwah dan teman-temannya dalam menerima ketentuan-Nya ini dengan pasrah. Dia insan istimewa pilihan Allah swt untuk kembali kepada Pencipta yang Agung.

Daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya juga kita pasti akan kembali. Kita yang hidup harus meneruskan perjuangan sebagai khalifah Allah swt. Kehidupan di dunia ini adalah persinggahan untuk kita mencari bekalan (amal) untuk menemui Pencipta yang akan memanggil kita ‘pulang’ apabila tiba waktunya. Kematian itu adalah suatu yang pasti. Walau kita lari ke kutub manapun ia pasti akan datang menjemput kita sama ada kita telah bersedia atau tidak. Nama, pangkat, kekayaan, keluarga, kekasih, semua akan kita tinggalkan hanya amalan baik di dunia dan doa daripada anak yang soleh menjadi penyelamat kita di ‘sana’. Selagi diberi kesempatan, kumpullah segala ‘aset’ yang ada kerana apabila kita telah sampai di ‘sana’ tidak akan ada peluang kedua.

Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atas Allahyarham Muhammad Ammar Bin Zulkifli, seorang mujahid yang pergi meninggalkan kenangan dan kerinduan buat mereka yang mengenalinya. Semoga Allah menempatkan anak soleh ini di kalangan para solihin. Al-Fatihah…

Jika ada yang membaca entry ini, bersamalah kita doakan dua orang lagi mangsa kemalangan yang masih di ICU, Abdul Rahman b Ramdzan (telah sedarkan diri) dan Akram Abdul Kadir (masih koma) . Semoga mereka diberi kekuatan untuk menempuh ‘perjuangan’ tersebut. “Ya Allah lindungilah dan tabahkanlah hati mereka dalam menerima ujian daripada-Mu ini. “ Aminn ya rabb..

Allahu'alam..



Related Posts



2 kritikan:

AsNiza said...

kerana Tuhan lebih menyayanginya..

Alfatihah buat arwah..

UkhwAh said...

ermm, yup!ALlah lebih menyayangi arwah..
perginya seorang insan yang meninggalkan seribu satu kenangan kepada keluarga dan teman2nya.Kehilangan yang pasti dirasakan.

Al- Fatihah..

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog