Saturday, June 20, 2009

:. Bersyukur Itu Perlu .:

Saturday, June 20, 2009 |
Bismillah..

Tugasan praktikum Patologi Klinik hari ini adalah membuat ujian ke atas urin yang telah dikumpulkan dengan susah payahnya oleh setiap student..haha.. Aku dapat satu group dengan kawan2 group PBL (Problem Based Learning) . Tak habis-habis muka yang sama. Jemulah tengok wajah2 nakai angpa!!hehe!

Hari ini adalah hari membuli budak Indonesia group kami dengan menggunakan urin dia sorang ja (selalau dibuli). Mana tidaknya, semua pakat duk sorok urin masing-masing. Nasib baik urin tu sangat mencukupi kalau tidak adalah yang kena mengorbankan urin sendiri =P. Kesian dia, dah la dia sorang ja budak Indonesia dalam group kami dan dialah satu-satunya lelaki yang setia bersama lima orang gadis shumel yang lain. Sabaq na?Hehe..

Aku tak dapat bayangkan, macammana lah agaknya orang yang kerja dalam makmal ea? Hari-hari duk main urin dan tinja manusia. Kalau wangi takpa. Huu..Sama jugalah dengan orang yang kutip sampah di rumah-rumah kita tu. Kalau tiada mereka, agak-agaknya rumah dengan sampah mana lagi tinggi? Silap hari bulan orang anggap tu tempat pelupusan sampah.huu..

Sebab itu, kita tak boleh memandang hina pada golongan ini tetapi seharusnya kita kagum dengan kesungguhan dan ketabahan mereka. Inilah simbiosis kehidupan. Kita saling berpaut pada dahan yang sama untuk menuju ke puncak pohon. Jika kita di atas, jangan perlekeh mereka di bawah kerana mereka dan kita saling berteduh dalam pohon yang sama. Tidak mustahil, suatu hari nanti kita dan dia saling bertukar tempat duduk.

Oleh itu, basahkanlah bibir dengan zikrullah, anggota mengamalkan kebajikan, dan hati membenarkan kekuasaan Yang Maha Esa sebagai tanda kita bersyukur dengan atas setiap nikmat yang dianugerahi-Nya.

Kita dan mereka adalah sama, bernafas dalam jiwa seorang hamba kepada Yang Maha Esa.

ALlahu'alam..


Related Posts



5 kritikan:

AsNiza said...

atul..

rindu atul~

FdausAmad said...

Gua nak jemput lu makan kenduri kat blog gua.
Ikut baca doa lagi bagus.

Kalo nak follow pun takpa.

Blog gua tu dh tak seimbang,ramai dah berat ke belah punk.

UkhwAh said...

KakNiza : rindu akak juga (tipe jee~~) hehe!

FdausAmad: InsyaALlah..terima kasih sudi
ziarah..

1JJa1912 said...

betul2..depa keje apa skalipun, Allah tak pandang semua tu, Yang membezakan kita hanyalah iman dan takwa kita disisiNYA..

UkhwAh said...

betul2 (tiru ijja..lalala~~)

semoga kita termasuk org2 yg
sentiasa bersyukur atas setiap rahmat-Nya,
aminn =)

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog