Wednesday, April 22, 2009

:. Belajar Itu Satu Tugas .:

Wednesday, April 22, 2009 |
Bismillah..

Alhamdulillah, walaupun keadaan kesihatan agak kurang baik hari ini, dapat juga aku gagahkan diri ke kuliah. Selesai kuliah Pharmacology jam 8.40 am aku terus pulang kerana kuliah seterusnya pada jam 12.30 pm. Pada mulanya ingat nak 'stay' ja tapi disebabkan keadaan tekak ni yang amat perit sekali sehingga menganggu kosentrasi aku dalam kelas, aku tekad untuk balik berehat sebentar.

Sampai di rumah aku baca sedikit bahan untuk kuiz praktikum petang nanti. Selesai menghafal, aku lelapkan mata sekejap kerana merasa pedih sekali tekak aku ini terutama pada bahagian 'uvula' yang kelihatan kemerah-merahan. Aku tersedar apabila fidot yang baru balik dari kelas memanggil2 nama aku. Beratnya badan rasa seperti ingin demam.

Pada mulanya aku ingat nak ponteng ja tapi apabila memikirkan risiko yang bakal aku hadapi (ulang semester pendek) jadi aku matikan niat aku tu dalam-dalam. Aku gagahkan juga pergi ke kuliah parasitologi Dr Lily dan kemudian ke kelas praktikum mikrobiologi pula.

Dalam kelas parasit, Dr Lily sempat memberi sedikit suntikan semangat apabila melihat kebanyakan student mulai mengantuk. Kelas Dr Lily memang best cuma tak best sebab bahannya banyak nak kena hafal! Masa exam memang 'migrain' nak hafal semuanya.

"Kamu tu kalau mau belajar, belajar yang benar. Gak bisa pilih-pilih. Kamu suka atau gak kamu harus belajar semuanya. Jika kamu menganggap belajar itu satu tugas pasti kamu bisa. Jadi doktor itu gak gampang, semuanya harus belajar dan harus hafal mati. Jika kamu gagal itu gak bermakna kamu akan terus gagal. Apa yang penting adalah kerajinan kamu. Jangan berputus asa." Nasihat daripada Dr Lily.

Alhamdulillah, walaupun fokus aku dalam kelas sedikit terganggu hari ini akibat keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan, namun kata-kata daripada Dr Lily itu sedikit sebanyak telah memberi satu suntikan baru dalam diri. Walau perit macamna pun ini adalah satu tugas dan tanggungjawab yang harus aku pikul. Kalau sekarang pun aku dah mengalah, macamna nak berhadapan dengan risiko yang lebih besar pada masa hadapan?

Semua benda dalam dunia ini tidak mudah. Nak makan pun sebenarnya susah cuma disebabkan kita telah belajar dan sering melakukannya sejak kita kecil lagi, perkara tersebut jadi mudah bagi kita. Sama juga dengan perkara-perkara lain. Pada mulanya kita akan rasa susah tapi jika kita istiqamah dan terus berusaha tak mustahil perkara tersebut mudah bagi kita.

Apa yang penting adalah usaha, usaha, dan usaha di samping berdoa dan bertawakkal kepada-Nya! Sekali kita gagal tidak bermakna kita akan gagal buat selama-lamanya. Gagal itu adalah tempoh belajar. Kita tidak terus berjalan apabila kita lahir tapi kita akan lalui satu perubahan dan percubaan dalam setiap peringkat hidup. Walau kita tersungkur, bangkitlah untuk meraih kembali awan yang ingin kita gapai.Semangat!!

"Ya Allah berikanlah kami kesihatan tubuh badan yang baik, kecerdasan akal fikiran, ketenangan rohani serta kekuatan mental dalam menunaikan amanah di dunia ini untuk mencari keberkatan dan keredhaan daripada-Mu.."

amin ya rabbal 'alamin..

Jazakallah.

Allahu'alam.


Related Posts



2 kritikan:

AsNiza said...

gampang = mudah

di malaysia..gampang tuh bunyik macam...macam...huhu..anak gampang~!!
ekekeke

atul, jaga diri naa...tk mau demam2,k
belajar rajin2..klu demam makan ubat..

sayang bangat ama kamu dong..^^

UkhwAh said...

gampang adalah sejenis makanan..
huk3..

lps ni atul nk tulis semua dlm bhsa indon
n akak jd translator..ekeke..

InsyaAllah, terima kasih kak.
ni dh mula selesema, batuk,dan
sakit tekak..xpa sakit tu penghapus
dosa2 kecil..

akak doakan atul blh jawab exam
esok na?risau pula :,(

akak pun jg diri baik2.
kerja2 juga kesihatan kena jg taw!

saya juga sayang ama kamu ^_^

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog