Tuesday, April 14, 2009

:. Adat Bertamu .:

Tuesday, April 14, 2009 |


Bismillah.


Sedang asyik melayan perasaan kerana berasa bosan tidak dapat masuk ILi tiba-tiba aku teringat perbualan bersama seorang peniaga semasa aku membeli barang di Tanah Abang pada dua hari yang lepas.


“Pak, ada gak set comforter untuk single bed?” Aku bertanya. “Single bed?Belt?Belt? Orang Malaysia ya? Kok bahasanya aneh sih”. Orang tersebut membalas pertanyaan aku sambil tersenyum sinis. Aku mengerutkan kening. “Aku salah sebut ke mas ni yang salah sebut ? Erm biarlah.” Aku bermonolog sendiri. Mungkin cara aku sebut tak kena pada selera lelaki tersebut.


Kebanyakan orang di sana pasti akan pandang lain sikit pada kami dan perkataan yang selalu didengar ketika kami melewati sesebuah kedai adalah, “Orang Malaysia ya embak? Kok aneh sekali bahasanya. Malaysie, nak ke mane, beli ape,”. Ajuk para peniaga di situ.


Kami hanya tersenyum sambil meneruskan perjalanan. Malas nak fikir, biarkanlah apapun orang nak kata. Adat kami sebagai tetamu kena menghormati tuan rumah walaupun kadang-kadang apa yang dilakukan tuan rumah tidak kena pada ‘selera’ kita. Tak perlu nak didebatkan tentang perkara remeh yang hanya akan membuang masa dan paling tidak pasti akan menimbulkan perbalahan. Dalam situasi tersebut lebih baik diam daripada berkata-kata. Nanti kalau dilayan takut lain pula jadinya. Tambahan pula kami sering berkunjung ke sana terutama ketika ingin membeli buah tangan untuk dibawa pulang ke Malaysia.


Bukan sekali dua tapi sering juga kami ditanya dengan pelbagai soalan terutama yang melibatkan kes penderaan pembantu rumah Indonesia oleh majikan Malaysia. Kadang-kadang dengan penuh emosi mereka bertanyakan "orang malaysia memang gaya' itu ya?". Pening-pening. Inilah yang dikatakan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.


Pandai-pandailah bawa diri walaupun di mana anda berada =)


Jazakallah.



Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog