Thursday, November 5, 2009

:. Tiada Tajuk .:

Thursday, November 5, 2009 |
Bismillah..

Cerita- ceriti sepanjang hari ini ^

8.00 pagi

Seperti biasa, menaiki angkut ke kampus bersama-sama housematees. Hari ni ada exam mikrobiologi, teori dan praktikum. Malangnya pagi ni keadaan jalan raya sungguh sesak sehingga kami terpaksa mengambil keputusan untuk turun dari angkut dan berjalan jauh menuju ke kampus kerana bimbang terlambat untuk menjawab peperiksaan. Sampai ja kampus masing-masing dah kepenatan tapi kekenyangan kerana makan asap kenderaan.Hee..ALhamdulillah exam teori diundur ke jam 9.20 pagi. Legaaaa^^

10.40 Pagi:

Ujian praktikum akan dimulakan pada jam 12.20 dan sementara menunggu ujian dimulakan, kami duduk di hadapan makmal dan membuat persediaan yang terakhir sebelum masuk dalam makmal. Tiba-tiba keadaan jadi sedikit huru-hara dan mereka berpusu-pusu turun ke ground floor. Selang beberapa saat, kedengaran loceng petanda kebakaran dibunyikan. Kami pun bergegas turun ke ground floor membuntuti kebanyakan orang. Sepanjang diri ini bergelar seorang pelajar, inilah pertama kali bangunan tempat belajar mengalami kebakaran. Tapi tidaklah begitu serius hanya berlaku lintas pintas di salah sebuah makmal di UKRIDA sahaja. Ingatkan latihan saja macam di sekolah dulu tapi ianya adalah kenyaaan. Dashyat!

12.30 Tengah hari

Apabila keadaan sudah selamat, kami masuk kembali ke dalam bangunan kampus. Ingatkan ujian praktikum dibatalkan tapi exam tetap diteruskan. Kami menunggu lebih setengah jam di luar makmal sambil memerhatikan para petugas makmal dan lecturer keluar masuk dengan membawa alatan untuk ujian. Semua orang sudah tiada mood untuk exam memandangkan semuanya agak kepenatan dan masing-masing sedang kelaparan. 'Gastritis' yang menyerang 'stomach' aku ni sejak selesai exam teori tadi pula sudah terasa naik sampai ke ulu hati. Huhu mujur dapat bertahan.

ALhamdulillah. Suasana dalam makmal sebelum exam dimulakan pun agak kelam kabut. Huu siap kena marah lagi dengan dr Wani kerana bising. Penat mengurut-urut dada sambil beristghfar dengan fydot sepanjang kami dalam makmal . Lawak pun ada. Alhamdulillah selesai exam praktikum mikrobiologi.

13. 20 petang

Selesai ujian praktikum, aku dan aisyah bergegas pula ke kuliah patologi klinik yang sudah bermula setengah jam yang lalu. Perut masih sakit, dan oksigen pun rasa makin berkurang. Antara faham dengan tidak ja kuliah dr Richard hari ni. Kalau sebelum ni, kuliah dr ni la aku paling bersemangat sebab beliau sangat kelakar.

14.15 Petang

Selesai kuliah, sepantas kilat aku dan aisyah menuju ke ruangan 301 kerana kami masih ada kuliah bedah.Masuk dalam kuliah, dr Arnold sudah bersiap sedia untuk memberikan kuliah bedah dan hosmatees aku yang lain pun sudah berada dalam dewan kuliah tersebut. Selepas meletakkan beg, aku dan aisyah keluar dan menuju ke surau untuk menunaikan solat zuhur. Sama seperti kuliah sebelum ini, dr Arnold lebih gemar bercerita berbanding menerangkan satu per satu isi 'slide'nya. Beliau juga gemar berkongsi pengalaman beliau bermula dengan seorang mahasiswa perubatan sehingga menjadi doktor pakar bedah.

Tapi agak mengejutkan hari ini apabila dr Arnold memberikan nasihat agar kami segera mencari 'pacar' terutama perempuan sementara sebelum lulus sarjana kedoktoran. Katanya, lelaki takut untuk 'tackle' perempuan yang bakal bergelar doktor. Kata-kata beliau mengingatkan aku pada thread di iLuvislam.com yang membincangkan isu mencari doktor sebagai pasangan hidup. Kebanyakan lelaki di sana memang tidak mahu beristerikan seorang doktor tetapi lain pula bagi perempuan yang bercita-cita ingin menghawini seorang doktor. Huu macam-macam. Semua berhak untuk membuat 'check list' ciri- ciri pasangan hidup yang mereka inginkan, cuma jangan lupa sandarkan segalanya kepada ALlah swt. Dia lebih Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-Nya.

15.30 Petang

Kuliah bedah selesai! Yeay akulah orang paling bahagia. Sejak dalam dewan kuliah lagi aku dah terbayang-bayang nasi dan ayam yang bergolek-golek. Pedih rasanya bukan kepalang sehingga terasa asid hidroklorik ni sedang menghakis-hakis mukosa dinding perut aku. Isk3..Bukan main panjang lagi langkah kaki menuju ke tempat angkut. Huu hari yang sangat memenatkan, kelakar dan penuh sejarah. Tiba-tiba terfikir, mampukah aku meneruskan perjalanan yang belum sampai setengah ni? InsyaALlah. Mudah-mudah diberikan kekuatan dan semangat untuk terus mara, InsyaALlah.

Semangat!


Related Posts



2 kritikan:

Anonymous said...

lawak orang agama lain.. lawak orang jahil lain.. lawak kanak-kanak berbeza dengan lawak orang dewasa..lawak orang sains xsama dengan lawak orang sastera..err.. ada kena mengena ke?? x.. cuma nak cakap, walau di mana bezanya kita, kita berpaksi pada satu titik persamaan iaitu.. keimanan kepada Yang Maha Esa..

UkhwAh said...

xpa,
adalah kena mengena slagi yg dikongsikan bermanfaat utk peringatan bersama, insyaALlah..

benar,
dan kadang2 perbezaan itu melengkapi antara satu sama lain dan membuatkan kita sedar setiap manusia itu ada kekurangan dan kelebihan tersendiri..

Allahu'alam..

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog