Monday, November 2, 2009

:. Benign Prostate Hyperplasia (BPH) .:

Monday, November 2, 2009 |
Bismillah..

Pagi tadi aku ada presentation untuk PBL blok 20 (Urogenital ll )dan penguji untuk kelompok aku adalah dr Wani. Jika didengar melalui pengalaman kawan-kawan lain yang pernah diuji oleh dr yang sama, tidaklah sukar sebenarnya tapi entah mengapa aku begitu gementar sekali sejak malam tadi sehingga tergagap juga seketika di awal presentation tadi. dr Wani dan kawan-kawan group pun tergelak sama. Namun alhamdulillah, segalanya berjalan lancar dan dr Wani memuji group kami kerana bahan-bahan yang kami dapatkan melengkapi antara satu sama lain. Pertama kalinya aku rasa nak share input-input yang mungkin bermanfaat, InsyaALlah. Saya dapat kes Benign prostate hyperplasia (BPH).



Pengenalan:

Prostat merupakan kelenjar aksesori pada lelaki yang terletak di inferior urinary bladder (pundi kencing) dan membungkus urethra di bahagian proximal. Apabila berlaku pembesaran pada prostate gland (kelenjar prostat) , urethra pars prostatika akan tersepit dan seterusnya menghambat aliran urin dari urinary bladder (pundi kencing) . Namun sekarang masih menjadi kontroversi pada nama BPH yang sebenarnya iaitu sama ada Benign Prostate Hypertrophy atau Benign Prostate Hyperplasia kerana kedua-keduanya adalah benar tetapi bergantung kepada pemeriksaan patologi anatomi untuk memastikan pembesaran prostate gland berakibat daripada pertambahan saiz (hypertrophy) daripada sel-sel atau pertambahan bilangan sel (hyperplasia) tanpa berlaku pertambahan saiz.


Penyebab:

Di sini faktor hormon dan usia lebih ketara menyebabkan berlakunya BPH ini. BPH dikatakan sering terjadi pada lelaki yang berusia 40 tahun dan ke atas. Mengikut pathogenesis (perjalanan penyakit) , apabila usia semakin meningkat hormon testosteron berkurang dan ini meningkatkan penghasilan hormon estrogen yang meningkatkan bilangan reseptor untuk dihidrotestosterone hormone sehingga mengakibatkan pembesaran yang abnormal pada sel-sel pada kelenjar prostat.

Gejala klinik:

Dibahagikan kepada dua berdasarkan penyebab PBH iaitu:

Sumbatan - Buang air kecil (BAK) yang tidak puas, urin menitis-nitis pada akhir BAK, pancutan yang lemah dan terputus-putus. Pada awal BAK, pesakit terpaksa menunggu untuk mengeluarkan urin yang pertama.

Iritasi (luka) : Tidak mampu menahan BAK, kerap buang kecil di waktu malam, frekuensi BAK lebih sering berbanding selalu, dan disuria( merasa sakit saat BAK).

Pengubatan:

1. Alpha blocker: Berfungsi dalam mengurangkan saiz kelenjar prostat yang membesar dan neck of urinary bladder (pundi kencing).

2. 5-Alpha- Reductase inhibitor: Juga mengurangkan saiz dan memperbaiki gejala- gejala yang timbul.

3. Combination of 1 and 2 : Memperbaiki aliran urin.


Pencegahan:

Mengamalkan cara hidup sihat sejak usia muda untuk mengurangkan risiko mendapat penyakit ini. Ini termasuk diet, aktiviti seharian dan sebagainya. Menurut kajian, saw palmitto (kuaci ) mampu mengurangkan risiko menghidapi BPH. Walau bagaimanapun, apabila sesuatu penyakit melibatkan ketidakseimbangan hormon, maka itu adalah di luar kawalan yang tidak mampu diubah melainkan dapat melambatkan perjalanan penyakit dan menurunkan gejala-gejala yang dialami.

Gejala-gejala BPH harus segera diatasi untuk mengelakkan beberapa komplikasi lain seperti :

- Infeksi bakteria
- Batu
- Gangguan fungsi ginjal.

Paling penting, BPH yang tidak terkendali mampu bertukar kepada sel- sel kanser yang pastinya lebih berbahaya kepada pesakit.

Sekian sedikit perkongsian daripada saya. Jika ada yang ingin menambahkan atau membetulkan, sangatlah dialu-alukan. Saya hanya memasukkan beberapa percent sahaja daripada keseluruhan bahan yang assignment saya. Saya ringkaskan dengan memasukkan info-info yang dirasakan penting sahaja supaya mudah difahami oleh semua. Mudah-mudahan ilmu yang dikongsikan bermanfaat untuk kita semua, InsyaALlah.

Saya juga memohon maaf jika tidak sedap mata memandang pada percampuran bahasa pada penerangan di atas. Ingin sekali saya menggunakan bahasa Inggeris supaya dapat meningkatkan penguasaan dalam bahasa Inggeris tapi pada masa yang sama saya bimbang jika saya menggunakan bahasa inggeris (broken english) ada yang sukar memahami dan seterusnya proses penyampaian ilmu tidak berlaku. Apapun, mohon maaf atas kekhilafan/ sebarang kekurangan yang terlihat.

Jazakallah.


Related Posts



4 kritikan:

armouris said...

info tentang bengkak prostat kat sini - Bengkak Prostat Ancam Lelaki

UkhwAh said...

trima kasih ^_^

sya dh berkunjung ke sana..
byk entry yg bermanfaat..good2!

pelajar perubatan jg kah?

Anonymous said...

owh.. yeah input baru.. wpon skrg i bkn orang sains dan agak 'lambat..' tp i phm.. haha.. 2 la.. dlu kls bio kt skola maen2.. klu x skrg i student medic dh... haha.. hmm..i bersyukur dgn jalan dan haluan yang Allah beri skrg ini...

UkhwAh said...

ehe~

Percaturan ALlah swt adalah yang Terbaik buat hamba-Nya ^_^

Apapun bidang kita, semoga berjaya di dunia dan akhirat, aminn ya rabb..

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog