Saturday, October 3, 2009

:. Bekalan Elektrik Terputus.:

Saturday, October 3, 2009 |
Bismillah.

Petang semalam, pulang ja dari kuliah rumah terputus bekalan elektrik. Menurut teman serumah yang pulang terlebih dahulu, bekalan elektrik sudah tidak ada sejak jam 11 pagi sewaktu mereka pulang. Ini bukanlah kali pertama tapi kerap juga bekalan elektrik terputus tapi hanya untuk beberapa jam tidak seperti semalam hampir 12 jam. Embak Mufti bagitau, bekalan elektrik terputus ekoran daripada terbakarnya penjana elektrik yang membekalkan tenaga kepada seluruh kawasan di jawa barat termasuklah jakarta dan dikatakan akan berlangsung selama seminggu tapi setiap rumah bergilir-gilir hari.

Di sini, kalau bekalan elektrik terputus juga akan menyebabkan bekalan air terputus. Nasib baik ada rumah rakan lain yang masih bernyala, jadi semalam kami menumpang di rumah anak lapan yan terletak kira-kira 500 meter dari rumah kami kalau terasa ingin buang air. Pagi tadi kami bertujuh p rumah anak empat belas pula untuk menumpang mandi. Agak kelam kabut jugalah memandangkan semuanya ada kuliah pada pagi tadi. Terasa susah la juga bila tiada air berbanding tiada elektrik.

Sekarang ni pula musim nyamuk mengawan. Setiap malam ketika elektrik ada teruk juga masing-masing diserang nyamuk. Dapat bayangkan tak kalau elektrik tak ada nyamuk ni berpesta macamana? Haish tak boleh tidoq dibuatnya dengan panasnya lagi. Kesannya pagi tadi semua bermata batman dan asyik mengangguk ja walaupun dosen (lecturer) tak tanya pun betul ka salah. Sabar neh~

Harap-harap semalam adalah hari terakhir rumah kami tiada elektrik. Minggu depan ada paper lagi. Bahan untuk PBL pun belum cari satu apa pn lagi. Sekarang ni internet pula meragam jadi slow jiddan abis tergendala apa yang telah dirancang. Mungkin berakibat daripada masalah bekalan elektrik yang terputus sejak tiga hari yang lepas.

Kejadian sebegini sebenarnya dapat mendidik hati kita untuk bersyukur atas setiap nikmat yang ALlah swt kurniakan. Kita sering membazir air dan elektrik apabila merasakan kita mampu untuk membayar bil yang melambung setiap bulan tapi tidak kita beringat apabila ianya benar2 tidak ada suatu hari nanti. Jika masih berkongsi pun kita kadang2 merungut apatah jika tiada langsung. Setiap Penciptaan ALlah swt itu tiada yang sia-sia tetapi terselit pengajaran padanya yang membuatkan kita berfikir.

Jazakallah.



Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog