Saturday, December 27, 2008

.: Fadhilat Surah al-Baqarah :.

Saturday, December 27, 2008 |

Antara fadhilat membaca surah al-baqarah adalah dilindungi daripada gangguan iblis dan syaitan.Kebanyakan yang kita lihat hari ini, antara amalan yang dilakukan oleh orang mukmin apabila memasuki rumah baru mereka akan membacakan surah Yaasin kerana berpendapat boleh menyingkir gangguan syaitan namun sebenarnya yang lebih afdal dilakukan adalah mengalunkan ayat-ayat dari surah al-baqarah sebagai perlindung dan ini dikuatkan lagi dengan hadis Rasulullah saw.

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah saw telah bersabda:

“Janganlah kalian menjadikan rumah-rumah kalian sebagai kuburan, sesungguhnya rumah yang al-Quran dibaca surah al-Baqarah tidak akan dimasuki syaitan” (Hadis riwayat Muslim dan At Tirmidzi).

Dari ibnu Mas’ud r.a, Rasulullah saw telah bersabda:

“Barangsiapa membaca dua ayat dari akhir surah al-Baqarah pada malam hari, maka keduanya telah memberikan kecukupan baginya” (Hadis riwayat Bukhari)

Menurut Ibnu Hajar, yang dimaksudkan “kecukupan baginya” itu adalah kedua-dua ayat tersebut telah memberikan pahala bagi orang itu atas bangun malam yang dilakukannya untuk membaca al-Quran.

Ada juga pendapat lain yang mengatakan bahawa dengan membaca kedua-dua ayat tersebut baik di dalam maupun di luar solat, pahalanya adalah sama seperti membaca keseluruhan al-Quran.

Dan yang lebih mengukuhkan lagi adalah dapat menghindar daripada gangguan syaitan seperti yang telah dijelaskan serta disertakan hadis Rasulullah saw seperti di atas.

Mengenai Dua ayat terakhir surah al-baqarah juga , dari Jubair bin Nafir r.a, Rasulullah saw bersabda:

“ Sesunguhnya ALLAH telah menutup surah al-Baqarah dengan dengan dua ayat yang dikeluarkan dari simpananNYA yang berada di bawah ‘ArasyNYa. Oleh kerana itu, pelajari dan ajarkanlah kepada isteri-iseri kalian, kerana keduanya adalah solat, al-Quran dan doa.”(Hadis riwayat Ad-Darimi).

Berdasarkan hadis-hadis ini telah jelas bahawa surah al-Baqarah malah banyak fadhilatnya yang boleh kita amalkan dalam kehidupan seharian..Selepas ini jika kita masuk rumah baru ataupun ketika diganggu makhluk halus bolehlah amalkan surah al-Baqarah ini mudah-mudahan dengan izinNya kita dihindari dari gangguan syaitan..InsyaALLAH..

Jika dengan mengamalkan dua ayat pun sudah besar fadhilatnya apatah lagi jika mengusai keseluruhan ayat-ayat al-Quran..Subhanallah alangkah beruntungnya jika dapat menghafal keseluruhan kata-kata cinta yang Maha Agung ini kerana di dalamnya tersembunyi begitu banyak pengajaran buat penuntun kita dalam menempuh kehidupan sehari-hari yang semestinya penuh onak dan duri..Namun jangan kita hanya bergantung pada dua ayat maupun keseluruhan ayat al-Baqarah tersebut tetapi berusaha untuk mengusai keseluruhan surah-surah yang terkandung dalam kitab ALLAH, al-Quran kalamullah..

Biarlah al-Quran menjadi pendamping kita sebagai petunjuk menuju jalan yang diredhaiNya dan beramallah dengan ilmu yang dimiliki agar tidak termasuk dalam golongan yang rugi..

Dari Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad saw telah bersabda:

“Pelajarilah al-Quran,baca dan ajarilah orang lain membacanya.Sesunguhnya perumpamaan al-Quran bagi orang yng mempelajarinya, lalu membaca dan menerapkannya adalah seperti balon yang penuh berisi udara menyebarkan anginnya ke setiap tempat . Sedangkan perumpamaan al-Quran bagi orang yang mempelajarinya lalu diam (tidak mengamalkannya) seperti balon yang penuh berisi udara tetapi terikat kuat dalam genggaman tangan.” (Hadis riwayat An-Nasa’i, Ibnu Majah dan At-Tirmidzi).

Bersama kita pelajari dan mendalami isi kandungan al-Quran buat pedoman sepanjang hayat juga membentuk peribadi mukmin yang mulia sebagai bekalan menemui Pencipta..InsyaALLAH..

Allahu’alam..



Related Posts



1 kritikan:

SANGSILE said...

assalamualaikum ukhti..?

^_^

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog