Sunday, December 21, 2008

.: [PUISI] TUHAN :.

Sunday, December 21, 2008 |
Tuhan
rahmatMu seluas langit yang membiru
nikmatMu seluas bumi yang terbentang
sungguh besar kurniaan Mu Tuhan
sungguh mulia kasih sayang Mu Tuhan
pada makhluk sekalian alam

Tuhan
telah diamanahkan oleh Engkau
manusia sebagai khalifah
pemimpin di dunia ini
bersujud kepadaMu
berkiblatkan agamaMu
berbekalkan al-Quran sebagai petunjuk
Muhammad kekasihMu sebagai ikutan
berbuat kebaikan sesama makhluk
berkasih sayang sesama manusia
saling melindungi dan menghargai
untuk menegakkan amar ma’ruf nahi mungkar

Namun
apakah yang manusia berbuat pada hari ini?
adakah tunduk dan takut atas keagungan Tuhan?
adakah manusia kini saling berpesan?
adakah layak digelar sebagai khalifah?
manusia kufur dengan nikmatMu, Ya Allah
peringatanMu tidak diendahkan
kekasihmu Muhammad bukan lagi jadi sanjungan
kemungkaran dan kemaksiatan di sana sini
manusia terpedaya oleh nafsu
dan dosa yang tiada penghujung

Kasih sayang seakan pudar
persaudaraan bertukar kepada permusuhan
malah fitrah cinta dan kasih sayang yang suci kian tercemar
dek manusia yang ingkar dengan peringatan Tuhan
al-Quran nur karim tidak lagi jadi pegangan
tapi hanya sekadar pelengkap perhiasan
manusia terus hanyut dibuai keasyikan dunia
sehingga alpa akan perintahNya

Tuhan
besarnya tanda keagunganMu
Kau ciptakan kasih sayang dalam nurani manusia
agar wujud kedamaian dan kesejahteraan
Kau tidak pernah jemu atas rahmatMu pada manusia
tapi adakah manusia akhir zaman ini
mengagumi kebesaranMu itu?
adakah bersyukur dengan nikmatMu itu?

adapun yang bisa melihat dibutakan matanya
adapun yang bisa berbicara dibisukan mulutnya
adapun yang bisa mendengar ditulikan telinganya
daripada melihat, mengucap syukur,
dan mendengarkan seruanMu Tuhan
Allah sekalian alam

Tuhan
segala puji hanya kepadaMu
yang Maha Pengasih dan Pemurah
Kau memberi apa yang kami pinta
Kau suburkan kasih dan cinta agung
buat kami hambaMu

Kau hadir sebagai teman
sahabat paling setia dan amanah
peneman di kala suka dan duka
dan tidak pula Engkau jemu
mendengarkan rintihan hambaMu
walaupun kelibatMu tidak terlihat
namun kehadiranMu dapat dirasakan
Kau anugerahkan surat cinta
penawar segala derita
pengutus kasih sayangMu
al-Quran kalamullah
syukran Ya Allah

Ya Allah
kerdilnya kami hambaMu
memanjatkan doa menadah ke langit
menguntum bicara bersaksikan air mata
kejahilan dikesali keampunan dipinta
bukakanlah pintu taubat seluasnya Ya Allah
bagi menyucikan hati yang kian hitam dipalit dosa

Peliharalah kami daripada menyakitiMu
mengecewakan rasul junjungan kami
suburkanlah benih cinta kami padaMu
dan Muhammad kekasihMu
izinkan kami meneguk kemanisan iman
mencium harumnya wangian taqwa
untuk berlindung dalam redha dan barakah dariMu
agar kami antara umatMu yang mendapat petunjuk
amin ya rabbal alamin


Related Posts



0 kritikan:

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog