Tuesday, January 5, 2010

:. Sakit Mental? .:

Tuesday, January 5, 2010 |
Bismillah...

Alhamdulillah, hari ini bermula sesi kuliah untuk blok 22 (Neurology and Behaviour Science), blok terakhir dalam semester lima. Sepatutnya kelas bermula semalam, tapi disebabkan ada majlis perasmian bangunan baru (cantik ^^) jadi sesi kuliah ditunda ke hari ini. Agak mengujakan juga semasa melewati bangunan baru tadi. "Barulah dikatakan universiti macamni!ehe~". Rakan rumah saya berseloroh. Bangunan asalnya yang berketinggian empat tingkat tidak mampu menampung sejumlah besar pelajar sehingga ada ura- ura mengatakan pihak universiti terpaksa mengambil langkah menghentikan kemasukan pelajar Malaysia untuk tahun hadapan disebabkan ruang kuliah yang agak terhad.

Alhamdulillah, kini bangunan baru telah pun siap dibina dan bangunan berketinggian lapan tingkat itu mampu menampung bilangan pelajar yang bertambah setiap tahun ^^ jika dilihatkan daripada kapasiti ruangan. Hari ini kelas sangat padat (empat kuliah)dan berurutan, bermula di awal pagi dan berakhir jam 2 petang (waktu tempatan) sehingga tidak sempat untuk mengisi perut. Saya tersenyum saat melihat jadual sepanjang tujuh minggu ini. Kelas memang sangat packed. Modul yang mirip 'yellow pages' juga telah diagihkan sebelum kelas kedua dimulai. Ehe, 'tawa dalam tangisan' ketika memegang modul yang begitu tebal sekali! Dulu zaman matrik pun malas nak belek 'pakcik camble', sekarang nih, buku setebal camble itulah yang perlu dikhatam selama lima minggu sebelum berhadapan dengan exam selama dua minggu berturut- turut (blh tempah Yun Nam Hair Care..lol).

Kuliah Psychiatry yang disampaikan oleh dr. Dan Hidayat pagi tadi sangat mengujakan. Terasa seperti sedang mengikuti kelas motivasi. Sangat best!! Rupanya dalam keadaan diri merasa sihat, secara tidak sedar sebenarnya menghidapi masalah 'sakit jiwa'. Eke~boleh pula fikiran saya terbang ke forum, teringat kepada sebuah thread yang bertajuk, " Rakyat Malaysia Sebenarnya Mengalami Masalah Mental" (saya agak2 ja nih~Huhu sangat merindui forum walaupun baru sehari tinggal! Semoga semuanya baik- baik saja, InsyaAllah ^^) .

Sebenarnya, susah untuk mengatakan seseorang itu mempunyai jiwa yang sihat atau tidak kerana banyak faktor yang diambil kira dan dinilai secara mendalam dan bukan sekadar dilihat melalui pandangan kasar. Psychiatry adalah cabang ilmu yang mempelajari segala aspek mental manusia (bio- psycho-social), sama ada dalam keadaan sihat ataupun sakit serta meneliti genesis( penyebab/perkembangan), diagnosis (pemeriksaan), therapy (pengubatan), rehabilitation (pemulihan), prevention (pencegahan) gangguan jiwa dan promotion (memberi pendidikan)kesihatan jiwa. Ia dinilai berdasarkan perasaan, fikiran dan juga perilaku seseorang.

Saya kongsikan beberapa definisi mengenai kesihatan jiwa/ mental:

Mental health is state of wellbeing in which the individual realises his or her own ablities, can ope with the normal stress life, can work productively and fruitfully, and is able to make a contribution to his or her own community (WHO-World Health Report 2001- glossary)

Mental health is:

1) They feel good about themselves,
2) They feel comfortable with other people,
3) They are able to meet the demands of life

(World Federation for Mental Health - 9 October 1993)

Juga saya kongsikan beberapa ciri mental yang sihat:

1) Menyedari sepenuhnya akan kemampuan diri.
2) Mampu menghadapi stress kehidupan yang wajar (belajar, kerja, dsb).
3) Mampu bekerja secara produktif dan memenuhi keperluan hidupnya.
4) Mudah bergaul dalam lingkungan/ persekitaran.
5) Menerima diri seadanya (baik atau buruk).
6) Merasa senang ketika bersama orang lain.

Mungkin itu sahaja yang dapat saya kongsikan berdasarkan kuliah yang saya peroleh pagi tadi. Sekadar ingin berkongsi ^^. Jika dihitung, itu hanyalah 0.01 % (pandai2 ja nih :P ) daripada isi kuliah tadi dan masih banyak lagi yang dibahas dalam subtopik- subtopik dalam bidang psychiatry ini. Mudah- mudahan bermanfaat juga buat kalian yang membacanya, InsyaAllah.

Sekian dulu perkongsian saya kali ini. Mungkin selepas ini saya akan membiarkan blog ini berhabuk dan palling kronik dipenuhi sarang labah- labah memandangkan jadual kuliah yang begitu padat sehingga tidak mengizinkan saya untuk 'berfoya- foya'. Tambahan apabila sudah mula kuliah, saya tak mampu untuk memikirkan perkara lain apatah lagi memikirkan ayat- ayat yang manis untuk dikongsikan kepada pembaca (manis kah?hmm). Jadi, sebelum saya mengarut yang bukan- bukan, lebih baiklah saya bertapa dahulu untuk sementara waktu. Sabar neh. Jika berkelapangan, InsyaAllah saya akan coretkan sesuatu buat renungan kita bersama di sini. Sebarang kekurangan haraplah dimaafkan. Semoga Allah swt memberi Kelapangan dan Permudahkan segala urusan kita di sepanjang perjalanan di dunia sementara ini untuk menuju ke sebuah destinasi yang pasti, Aminn Ya Rabbal 'Alamin.

Semoga sihat jasmani dan rohani, InsyaAllah.

Siruu 'Ala Barakatillah, Barakallah fik ^^


Related Posts



1 kritikan:

AsNiza said...

Salam.

dokter sakit mental, kekek =p

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

Jejak Kembara

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog