Saturday, February 6, 2010

:. The Zikr : Wahai Para Mujahid 0 kritikan

Saturday, February 6, 2010 |
Wahai para mujahid maralah ke hadapan
Kerahkanlah tenagamu dan jua fikiran
Korbankanlah harta sekalipun jiwa raga
Teguhkan keyakinan teruskanlah perjuangan

Wahai para mujahid janganlah terpengaruh
Ujian nikmat hidup duniawi
Biarpun ianya begitu indah
Namun hanya sementara

Memang berjuang itu terkorban
Kerana kita berjuang untuk berkorban
Itulah asam garam perjuangan
Syarat mendapat cinta Allah

Wahai para pejuang kebenaran
Suburkanlah semangat juangmu

Setiap masa sepanjang hayatmu
Dengan irama hiburan ini

Tempuhilah penderitaan
Di dalam perjuangan
Kerana itu adalah penghapus dosamu
Berjuang kerana Ilahi
Walaupun sedikit tetap kan dinilai
Sebagai amalanmu yang soleh

Semangat!

read more

Tuesday, February 2, 2010

:. Semangat! .: 0 kritikan

Tuesday, February 2, 2010 |
Assalamualaikum Warahmatullah..

AMARAN: ENTRY INI SEKADAR KARUTAN V('0')V

Hari ni sudah masuk hari keempat saya berhadapan dengan peperiksaan akhir blok untuk blok yang terakhir dalam semester lima ini. Tadi baru selesai exam Patologi Anatomi. Susah KOWT !! (Apa yang mudah dalam hidup ini tanpa usaha?) Takpa- takpa, dah usaha yang termampu, selebihnya tinggal doa dan bertawakkal kepada Allah swt. Kalau ada rezeki, InsyaAllah tidak ke mana. Apa yang penting jangan cepat putus asa tetapi terus mendaki sehingga ke puncak! Semangat! InsyaAllah..

Sepanjang minggu exam ni, normal jika melihat diri sendiri dan orang sekeliling menjadi 'abnormal' buat sementara..Hee~Pelbagai cara dilakukan untuk mengatasi 'stress' ketika mengulangkaji pelajaran dan unik- unik belaka. Terpulang kepada diri sendiri, asalkan tidak melampaui batas sebagai seorang yang beragama Islam sudahlah~

Kebetulan sekarang kami berada dalam blok Neurology and Behaviour Science dan kami mendapat pendedahan mengenai stress dan pengendaliannya dalam kehidupan seharian. Setiap manusia itu tidak akan terlepas daripada tekanan hidup sama ada yang positif atau negatif cuma yang membezakan seseorang itu adalah tindakan yang dilakukan untuk mengatasi stress tersebut sehingga tidak membawa kemudaratan kepadanya. Tahukah anda, ketidakstabilan emosi boleh membawa kepada tekanan perasaan yang berlebihan sehingga membawa kepada gangguan jiwa seperti depression, halusination, n etc.

Banyak cara yang boleh dilakukan untuk mengembalikan kekuatan dan semangat dalam diri. Islam juga mendidik umatnya agar berusaha mendapatkan ketenangan hati dan kelapangan jiwa. Antaranya adalah dengan sentiasa mengingati Allah swt. Bagaimana kita nak ingat pada Allah swt? Banyak caranya! Contohnya semasa minggu peperiksaan begini yang dilanda dengan kesibukan sehingga terkadang kita mengabaikan keperluan jasmani dan rohani kita. Jika jasmani kita lapar, perut akan berbunyi meminta untuk diisi.

Tapi kalau rohani kita lapar? Kadang- kadang kita pun tidak sedar sedangkan dia merintih- rintih minta disuap dengan 'makanannya'. Walau sibuk bagaimana sekalipun, janganlah diabaikan kewajiban kita sebagai umat Islam, hamba kepada Pencipta kita. Malah semasa emosi tidak stabil inilah kita ambil peluang dengan memperbaiki amal ibadah kita kepada-Nya. Namun, jika terlalu sibuk dan tak mampu melakukan ibadah sunat, cukuplah dengan mengerjakan solat lima waktu dengan khusyuk seperti yang diwajibkan ke atas seiap umat Islam dan berdoa kepada-Nya agar diberikan Kekuatan dan Dipermudahkan dalam segala urusan (Aminn) . Segala yang berlaku adalah atas Izin-Nya.

Kesuntukan masa dalam mengulangkaji pelajaran bukan alasan untuk kita mengabaikan amanah kepada-Nya di samping memelihara ketenangan hati dan membina kekuatan dalam diri kita. Jangan lupa, rohani kita juga perlu diberikan santapannya tambah- tambah pada waktu kritikal begini pasti memerlukan 'supplement' tambahan untuk memaksimalkan ketahanannya. Tidak dapat lama, sebentar pun jadilah ^_^


Walaupun sekarang bukan musim raya apatah lagi bulan puasa, tapi apabila tiba musim peperiksaan saya suka mendengar lagu- lagu raya bagi mengisi waktu rehat sebelum meneruskan telaah. Begitulah saya setiap kali tiba waktu peperiksaan pasti kerinduan terhadap keluarga begitu memuncak. Apabila mendengar lagu- lagu raya , terubat juga rasa rindu kepada keluarga dan kembali bersemangat untuk meneruskan pemahaman dan penghafalan. Kenapa lagu raya? Sebab setiap kali raya sahaja saya dapat bersama keluarga tersayang dan segala kenangan manis tersebut mampu mengubat rasa rindu saya kepada mereka. Alhamdulillah..

Sepanjang musim peperiksaan, kerap juga saya akan telefon ke rumah. Mendengar suara emak dan ayah sudah mampu mengubat rasa rindu dan mengembalikan semangat dalam diri. Kalau mak yang angkat; "Mak, ceq sayang mak, rindu mak! Doakan ceq na? Kirim salam semua! Assalamualaikum~". Begitulah jika ayah pula yang angkat. Kadang- kadang tak sampai satu minit pun. Rasa seperti hantar pesanan suara ja :P Hehe~ Emak dan ayah sudah sedia maklum dengan 'penyakit' anak depa ni siap gelak- gelak lagi bila saya telefon. Sabar neh~

Tapi kalau adik bongsu yang angkat bukan satu minit dah namanya, berminit- minit jadinya. Soalan paling bahaya dia akan tanya; "Kakak, bila kakak nak balik? Adik rindu kakak ni. Baliklah kakak." <== Huhu, di situ jugalah banjir melanda :P Tapi mujur mak sangat memahami. Mak pesan, kalau boleh telefon waktu adik p sekolah kecuali saya bersedia fizikal dan mental untuk menjawab soalan berbahaya daripadanya "-_- Adik, kamu memang sangat comel!! :P


Sebelum ni, jika saya rindu pada keluarga, iLuvislam akan menjadi tempat untuk saya mengubat rasa rindu. Melihat gelagat manusia di sana yang pelbagai ragam dan 'comel- comel' belaka terkadang membuatkan saya tersengih sendirian seperti orang kurang waras :P Tapi sekarang saya tidak berkesempatan lagi ziarah ke sana kerana kekangan masa dan takut tersangkut lama. Apa khabar mereka agaknya? Takpa, Allah ada untuk Melindunginya. InsyaALlah..


Ok, cukup dulu karutan saya untuk kali ini. Saya nak dengar lagu raya dulu! Esok masih ada exam ni..Hmm.. Selamat Berjuang!! Semangat!!

p/s: Menyesal baca? Kan dah habaq awai- awai entry ni sangat mengarut! Sapa suruh baca? Nasiblah~~~ :P

Wassalam~

read more

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog