Thursday, January 1, 2009

.: HaDiah bUaT AyaH :. 0 kritikan

Thursday, January 1, 2009 |
Bismillah..

Ayah!Selamat Hari Ulangtahun!Minta maaf ayah hanya doa sahaja yang mampu akak hadiahkan!Ya ALLAH, terima kasih kerana menganugerahi aku seorang ayah yang terbaik buatku dan kami sekeluarga!Alhamdulillah aku sungguh bahagia sepanjang hidupku bersama seorang ayah yang sangat tabah dan ibu yang sangat penyayang!Bersempena dengan hari lahir ayahku ini ya ALLAH, ku panjatkan syukur kerana ayahku masih bersama kami pada hari ini..asykuruka ya rabbi!!Semoga aku punya kesempatan untuk membahagiakan kedua ibu bapaku dengan melihat kejayaanku menggapai cita-cita dan harapan mereka.Aminn..Aku mohon padaMu ya ALLAH tiada lain yang aku pinta selain keredhaanMu dan rahmatMu ke atas ayahku dan emakku..Kau kasihanilah mereka ya ALLAH seperti mana mereka mengasihani kami anak2 mereka..Alhamdulillah kami sungguh bahagia ya ALLAH..Setelah begitu banyak pengorbanan mereka pada kami sekeluarga, hanya Kau sahaja ya rabbi yang dapat membalasnya..sungguh aku sangat menyayangi ayah dan ibuku!!

Ayah,
Dirimu ibarat obor yang menerangi hidupku,
Kasihmu ayah ibarat salju yang menyelimuti diriku
Ketabahanmu ayah menjadi inspirasi buatku
Kekuatan dirimu membuatku terus berusaha memperjuangkan nasibku

Ayah,
Masihku ingat lagi sewaktu kecil dahulu
Kau pulang dari kerja dengan keringat masih mengalir di pipimu
Kami anak-anakmu sedikit tidak memahami dirimu
Kami bising dan langsung tidak mempedulikan dirimu
Namun ayah, sedikit pun tidak kau marah pada kami
Hanya mak dengan kelembutan seorang ibu
Menasihati kami dan menenangkan dirimu

Ayah,
Kami nakal!kami selalu menyusahkanmu!
Kami selalu membuatmu kecewa!
kami tidak hargai pengorbananmu!
Kami merajuk!kami memberontak kepadamu!
Ampunkan dosa-dosa kami ayah
Andai pernah terguris hatimu kerana kami
Bimbinglah kami menjadi anak yang soleh dan solehah
Yang membahagiakan dan menyenangkan hati emak dan ayah

Ayah,
Walau perit bagaimana sekalipun penderitaanmu
Tidak pernah sekali kau pamerkan di hadapan kami
Segalanya tersembunyi di sebalik senyummu
Namun kutahu berbagai masalah menimpun di benakmu
Segalanya kau hadapi dengan tenang dan sabar
Katamu ayah dengan bersabar segalanya pasti mudah
Yakin pada ALLAH dan berserah segala kepadaNya
Kerana itu kusangat mengagumi dirimu ayahku
Kata-katamu menjadi pendorong buatku

Ayah,
Sewaktu kau menerima khabar gembira dariku
Sungguh ku tak sangka mengalir air mata di wajahmu
Diriku kau dakap erat sambil mulutmu
tak putus2 mengucapkan rasa syukur
Andai dapatku putarkan waktu
Pasti ku tak ingin ianya berlalu
Kerana sungguh ku gembira kerana dapat membahagiakanmu
Walaupun kutahu itu tidak cukup untuk membalas
Segala pengorbanan dan kasih sayangmu.

Ayah,
Kini dirimu semakin lanjut dimamah usia
Urat-urat di tanganmu semakin jelas menampakkan rupa
Namun ketenangan di wajahmu tidak pernah berubah
Masih murah dirimu dengan senyum dan tawa
Kata-kata semangat dan nasihat tidak jemu kau tuturkan
Buat panduanku menempuh perjalanan di masa muka
Pasti tidak akan kulupa malah akan tersemat erat di dada

Ayah,
Walau jarak yang memisahkan kita
Namun kasih dan sayangku padamu takkan pudar ditelan waktu
Ingatanku padamu sentiasa bermain di benak fikiranku
Melambai-lambai mengajak diriku bermain dengan rindu
Setiap detik ku hitung waktu menanti saat kita bertemu
Sungguh ku amat merinduimu wahai ayahku
Merindui gurau senda tika melayani kerenah kami anak-anakmu

Ayah,
Aku berjanji padamu,
Kejayaan pasti kugapai untuk kuhadiahkan kepadamu
Ku ingin sekali lagi melihat air mata kegembiraanmu
Menitis membasahi embun di kepalaku
Segala kepayahan pasti kulawan dengan jitu
Takkan sedikit pun melemahkan semangatku
Agama dan akhlak pasti kujunjung tinggi
Sebagai pedoman walau ke mana aku pergi
Jua sebagai tanda pesanamu tidak kulontar jauh ke tepi

YA Rabbi,
Berkatilah dan rahmatilah emak dan ayahku
Kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihaniku
Tabahkanlah hati mereka dalam menjalani kehidupanMu
Jangan pernah Engkau biarkan mereka disakiti olehku
Setelah begitu besar pengorbanan mereka buatku
Namun aku bersyukur kepadaMu
Kerana mengurniakan aku seorang ayah dan ibu
Yang telah mendidikku menuju jalan menggapai cintaMu
Oleh itu hanya padaMu dapat Ku berharap
Untuk membalas ihsan mereka, emak dan ayahku..
Aminn ya rabbal ‘alamin..

Aminn..semoga doaku ini adalah doa dari anak yang solehah. Ayah memang seorang ayah yang sangat tabah!rasanya takkan mampu akak menjadi seperti ayah!Ayah sangat cekal dan sanggup berkorban demi isteri dan anak-anak.Ayah tidak pernah mengeluh dalam menerima arahan untuk ke luar negeri/a selama berbulan2 meninggalkan anak-anak dan isteri demi mencari nafkah buat kami. Kata ayah,

“dalam hidup ini kita kena sanggup berkorban walaupun kadang2 kita tak pernah terduga untuk menerima tanggungjawab tersebut. Setiap orang punya tanggungjawab masing-masing dan inilah tanggungjawab dan pengorbanan yang harus ayah pikul demi membesarkan anak-anak ayah. Akak juga punya tanggungjawab iaitu belajar. Jika akak rindu pada kami kerana jarak yang memisahkan kita anggaplah akak sedang berkorban.Kita masing-masing harus berkorban untuk mencapai tujuan hidup.Dulu emak juga berkorban membesarkan anak-anak tanpa bantuan ayah di sisi.Ayah hanya dapat mengikuti perkembangan anak-anak ayah melalui telefon tanpa melihat sendiri kamu semua membesar di hadapan mata ayah!Ayah mana yang sanggup berjauhan dari anak dan isteri tapi jika sudah tanggungjawab apa boleh buat.Hanya doa ayah panjatkan sehari-hari agar isteri dan anak-anak ayah sentiasa dalam perlindunganNya”
.

Ya ALLAH begitu besar pengorbanan ayah dan emak buat kami. Terima kasih ayah dan emak. Sungguh takkan dapat kubalas sehingga akhir hayatku. Kalau ada masalah akak senang sekali berkongsi dengan ayah dan emak. Kalau personal tu dengan mak lah tapi kalau lain2 tu dengan ayah aku banyak kongsi.kan? kan?hehe..Ayah selalu pesan, anggap ayah sebagai seorang kawan yang kita terasa senang sekali ingin berkongsi apa2.Suka dan duka dirasakan bersama-sama. Ayah pun kalau ada apa2 dia xpernah sembunyi dari kami. Kalau nak beli rumah, kereta or apa2 jela dia mesti minta pendapat kami.Even nak beli mesin basuh baru pun minta pendapat kami.Adess sabar jela ayah ni. Hehe..Selalunya selepas makan malam kalau ada apa2 kami pasti berkumpul.Then ayah mesti minta pendapat kami semua!Pendapat majoriti tu yang akan ayah pilih walaupun kadang2 bercanggah dengan pandangan ayah.Kata ayah bukan dia tak tahu buat keputusan tapi dia gemar berkongsi segalanya bersama anak-anak dan isteri. Bagi ayah “ family comes first” so apapun mesti dibawa berbincang.

Ayah memang ayah yang terbaik bagi kami anak-anak ayah!Ayahlah sumber inspirasi kami untuk terus berjuang menghadapi cabaran hidup!Kata-kata ayah sentiasa akak pegang erat supaya akak tak terjerumus dalam kancah metropolitan yang semakin galak menghanyutkan manusia.Semoga doa ayah dan emak mengiringi perjuang akak menuntut ilmu di negara orang. InsyaALLAH jika diizinkan olehNya kita pasti akan bertemu nanti.

"Biarkan masa terus berputar namun kita jangan leka dibuai lambaian kekhilafan. Berusaha dan terus berusaha menggapai matlamat hidup!TIdak mudah untuk mudah tapi tidak susah untuk susah!Hidup sentiasa bermain dengan pengorbanan dan pandanglah pengorbanan itu di sudut yang berbeza pasti akan akak temukan kemanisan di sebaliknya..InsyaALLAh nak ,doa kami sentiasa mengiringi langkahmu..jangan lupa solat..jangan sesekali melupakanNya jika kita taknak Dia melupakan kita. Carilah keredhaanNya kerana itulah yang palig penting buat bekalan menempuh kehidupan yang penuh suka dan duka”.Pesan ayah.

Pesanan mu ayah dan emak pasti kugenggam erat sebagai pakaianku menjalani kehidupan yang jauh dari keluarga.Wahai angin sampaikan salam rinduku pada keluargaku.walaupun kami berjauhan di pandangan mata namun jangan Kau biarkan hati kami jauh untuk mengingati antara kami, ya Allah. Semoga keluargaku sentiasa dalam pemerhatian dan perlindungan dariMu..aminnn

read more

Salam Ta'aruf

My photo
Kebahagiaan Itu Adalah Sebuah Ketenangan dan Ketenangan Itu Adalah dengan Mengingati Tuhan..

Masa Itu Emas

Ukhwah Fillah

Followers

Hiburan Mendidik Jiwa

 

Hadis Nabi

Doaku untuk-Mu

Bismillah..

Ya ALlah

Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya pada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh hati
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
Yang hatinya tertaut pada-Mu
Agat tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana
Jika aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya
Agar tidak berpaling daripada hati-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang
Yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya ALlah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
Indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya ALlah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya ALlah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepada-Mu

Aminn..Ya Rabbal 'Alaminn..

Kalam Allah

Copyright © Lakaran Pena Kehidupan | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog